Op 21 april 2015 heeft Google hun zoekmachine aangepast met een focus op mobiele websites. De mobile friendly Google update geeft voorkeur aan pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Wat is mobile friendly update en hoe maak je een website “vriendelijk” voor mobiele apparaten?
Vanwege het toenemend aantal mobiele zoekopdrachten besloot Google in 2015 websites te belonen die goed worden weergegeven op smartphones en tablets. Laptops vallen onder vaste PC’s omdat ze vergelijkbaar zijn met een desktop PC. Wanneer een website niet goed functioneert op een mobiel apparaat kan dat gevolgen hebben voor de ranking in Google, ook wanneer de gebruiker op een desktop browser naar informatie zoekt. Ook voor zoekmachine optimalisatie is het dus van groot belang om de website aan te passen voor mobiel gebruik.
Er zijn verschillende manieren om een website te maken die voldoet aan de mobile friendly update:
Dit is de door Google aanbevolen methode om een website mobile friendly te maken, het is vaak ook de meest praktische manier. De website schaalt automatisch naar de browser en het apparaat dat wordt gebruikt. Veel standaard CMS’en ondersteunen Responsive Design.
In veel opzichten lijkt Dynamic Serving op Responsive Design met het voornaamste verschil dat de HTML die geladen wordt afwijkt. Omdat deze methode vereist dat er gegevens worden uitgelezen vanuit een user-agent kan het voorkomen dat de weergave niet geheel juist is.
Het is ook mogelijk om een specifieke versie van een website te maken voor mobiele apparaten. Dit hoeft overigens niet de volledige website te zijn, met name de hoofdpagina wordt speciaal ingericht voor mobiel. Dit vereist wel meer werk en onderhoud, en wordt daarom in de meeste gevallen niet aangeraden.
Google heeft een speciale pagina ingericht om een website snel te testen op de mobile friendly update.