Op ieder apparaat met een browser en een internetverbinding is het mogelijk om zoekopdrachten te geven via diensten zoals Google en Bing. Dezelfde vraag levert niet overal hetzelfde antwoord op, resultaten bij mobiele zoekopdrachten kunnen sterk afwijken van zoekresultaten op desktop browsers. Wat zijn mobiele zoekopdrachten en hoe verschillen de resultaten van desktop browsers?
Steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten zoals smartphones en tablets om te zoeken op internet. Omdat de behoeften van iemand die zoekt in de trein op een iPhone kan afwijken van iemand die thuis zoekt op een Windows laptop, kunnen de zoekresultaten eveneens afwijken, zelfs bij exact dezelfde zoekopdracht. Hier zijn enkele criteria waar zoekmachines rekening mee houden:
Mobiele gebruikers zijn minder plaatsgebonden, en zoeken vaker naar winkels in de buurt. Bij mobiele zoekopdrachten zullen de resultaten betrekking hebben op aanbieders in de omgeving, waarbij direct een koppeling naar een routebeschrijving wordt weergegeven.
Omdat niet iedereen beschikt over een mobiele dataverbinding die net zo snel is als een wifi netwerk thuis, wordt er doorgaans minder rijke content geladen bij mobiele zoekopdrachten. Bij desktop resultaten zal er meer nadruk liggen op hoge kwaliteit foto’s en video’s, bij mobiele apparaten moet de gebruiker daar vaak zelf voor kiezen.
Smartphone gebruikers zullen bij mobiele zoekopdrachten bijvoorbeeld relevante apps laten zien die beschikbaar zijn voor dat platform, of andere resultaten die passen bij het profiel van de gebruiker. Via de browser informatie kunnen zoekmachines vaak een nauwkeurig gebruikersprofiel bepalen.
Er komt een steeds grotere focus op voice search bij zoeken op mobiel, voor PC en laptop wordt deze functionaliteit aanzienlijk minder gebruikt. Daarbij wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van natuurlijke spraak voor mobiele zoekopdrachten, het is niet meer nodig in cryptische “machinetaal” zoektermen in te geven.
Met mobiele zoekopdrachten kan de gebruiker onder gelijkwaardige condities andere zoekresultaten verwachten als via een desktop PC. Het is verstandig om hier rekening mee te houden bij zoekmachine optimalisatie.