Microformats maken het mogelijk om aanvullende informatie toe te voegen aan data op webpagina’s die leesbaar is voor mensen. Denk aan evenementen, contactinformatie of locaties. Deze informatie kan worden ingelezen door software en zal vervolgens geïndexeerd, doorzocht, gecombineerd of opgeslagen worden. Wat zijn microformats en wat kun je ermee?
Microformats vallen onder “semantic markup” waarbij standaard semantische HTML wordt gebruikt, POSH ofwel Plain Old Semantic HTML. Er worden standaard class-namen gebruikt en “rel” waarden. Deze codes zijn openbaar gesteld en gratis te gebruiken. Bij markup tags is het normaal gesproken niet direct duidelijk wat de informatie betekent, dat is met microformats wel het geval.
Er zijn vier primaire redenen voor het ontwikkelen van deze codes:
Drie microformats die vaak gebruikt worden zijn:
Naast het voordeel van de leesbaarheid voor mensen kunnen deze microformats ook door webcrawlers van zoekmachines gelezen worden. Wanneer het Content Management Systeem de markup in het juiste formaat exporteert gaat de rest in feite vanzelf. Daarmee kunnen deze elementen ook een gunstig effect hebben op zoekmachine optimalisatie. Naast zoekmachines zoals Google wordt deze informatie ook uitgelezen door diensten als Facebook en Twitter.
Microformats maken het toevoegen en delen van algemene informatie met andere websites en diensten eenvoudiger en inzichtelijker.