De Medic-update is een ‘core-update’ van het Google zoekalgoritme dat in 2019 werd gelanceerd. Hoewel er officieel geen naam aan is verbonden kan er een verband gelegd worden met websites die medisch van aard zijn. Het nieuwe algoritme kan overigens wel degelijk impact hebben op websites met andere (verwante) onderwerpen. Wat is de Medic update van Google en waarom is er zo weinig bekend over deze update?
Google is de meest gebruikte en volgens velen ook de beste zoekmachine. Het is van belang dat de zoekresultaten relevant zijn voor de zoekopdracht die wordt ingegeven door de gebruiker. Er worden continue kleine wijzigingen doorgevoerd, daarnaast verschijnt er periodiek een core-update van Google die meer zichtbaar impact heeft op de rangschikking in de zoekresultaten. De Medic-update is hier een voorbeeld van.
Niet alle updates worden voorzien van een pakkende naam. Omdat de aanpassingen met name impact lijken te hebben op websites met medische informatie is de term Medic-update genoemd en blijven hangen. Er wordt namelijk beter gecontroleerd of webpagina’s met medische informatie inhoudelijk correct zijn. Daarmee is er niet alleen een ranking op basis van SEO maar ook de kwaliteit en betrouwbaarheid van de content. Zo wordt er getoetst op de auteur van het document vanuit een database waarin medisch professionals zijn opgenomen. De namen worden uit bronnen als ziekenhuizen en LinkedIn gehaald.
Er zijn veel websites met tips omtrent gezondheid en gezonde voeding. Een deel daarvan is commercieel van aard, een deel wordt geschreven door amateurs zonder medische opleiding, er zijn ook veel pagina’s die informatie vanuit allerlei andere bronnen kopiëren en plakken. Zo kan de Medic update van Google impact hebben op affiliates die dieet systemen aanbieden zonder wetenschappelijke basis. De update in mei 2020 lijkt een verdere uitwerking te zijn van de update uit 2019 waardoor onbetrouwbare pagina’s steeds verder zakken in de zoekresultaten.