Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Marketingconsultancy is een combinatie van advies, planning en ondersteuning bij de uitvoering van een marketing boodschap, en de daaruit voortvloeiende marketing mix. De consultant zal de wensen en doelstellingen van de klant in kaart brengen, en hier een passende aanpak bij ontwikkelen. Wat is Marketingconsultancy en wanneer heeft een bedrijf een dergelijke consultant nodig?

Wat is Marketingconsultancy?

De betekenis van Marketingconsultancy is vrij ruim te nemen, consultants kunnen van het eerste concept tot aan de evaluatie betrokken zijn, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Zo kan een bedrijf intern al een marketing strategie bepalen, en die door een extern bureau laten controleren en eventueel bijstellen voor maximale resultaten. Een consultant zal ook niet altijd betrokken zijn bij het uitvoeren van het marketing plan, of de eindevaluatie. Dit is afhankelijk van het dienstenaanbod, de expertise van de consultants en de doelstellingen van de klant.

Waarom een marketing consultant inschakelen?

Hier zijn een aantal situaties waarin Marketingconsultancy voordeel kan bieden:

  • Het bedrijf of de organisatie heeft zelf niet de kennis in huis om een marketing concept invulling te geven.
  • Er bestaat een behoefte aan een externe partij die naar het bestaande plan kan kijken, en hier commentaar op kan geven.
  • De consultant kan de opdrachtgever in contact brengen met specialisten die een marketing concept ten uitvoer kunnen brengen.
  • Een bedrijf kan zich toeleggen op de producten of diensten, en de promotie hiervan (voor een deel) uitbesteden.

Welke diensten worden geleverd?

Per Marketingconsultancy bureau kan de dienstverlening afwijken, denk aan diensten als:

Bij de keuze voor een Marketingconsultancy specialist is het van belang dat de dienstverlener goed kan communiceren met de opdrachtgever, maar niet noodzakelijk op dezelfde wijze denkt. Het is namelijk de vertaalslag van bedrijf naar klant die deze intermediair invulling kan geven.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z