Marketingconsultancy is een combinatie van advies, planning en ondersteuning bij de uitvoering van een marketing boodschap, en de daaruit voortvloeiende marketing mix. De consultant zal de wensen en doelstellingen van de klant in kaart brengen, en hier een passende aanpak bij ontwikkelen. Wat is Marketingconsultancy en wanneer heeft een bedrijf een dergelijke consultant nodig?
De betekenis van Marketingconsultancy is vrij ruim te nemen, consultants kunnen van het eerste concept tot aan de evaluatie betrokken zijn, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Zo kan een bedrijf intern al een marketing strategie bepalen, en die door een extern bureau laten controleren en eventueel bijstellen voor maximale resultaten. Een consultant zal ook niet altijd betrokken zijn bij het uitvoeren van het marketing plan, of de eindevaluatie. Dit is afhankelijk van het dienstenaanbod, de expertise van de consultants en de doelstellingen van de klant.
Hier zijn een aantal situaties waarin Marketingconsultancy voordeel kan bieden:
Per Marketingconsultancy bureau kan de dienstverlening afwijken, denk aan diensten als:
Bij de keuze voor een Marketingconsultancy specialist is het van belang dat de dienstverlener goed kan communiceren met de opdrachtgever, maar niet noodzakelijk op dezelfde wijze denkt. Het is namelijk de vertaalslag van bedrijf naar klant die deze intermediair invulling kan geven.