Een Marketing man of manager is een persoon die zorg draagt voor de promotie van een bedrijf, organisatie, merk of persoon. Deze persoon zal doorgaans deel uitmaken van een bedrijf waarin diverse specialisten werkzaam zijn. Wat is de betekenis van Marketing man, en welke taken voert deze persoon uit?
Hoewel we spreken van Marketing man, kan het ook een vrouw zijn of een genderneutraal persoon. In dit geval staat ‘man’ namelijk niet voor de persoon, maar voor de functie van manager. Het verwijst naar de functie van een persoon die namens de opdrachtgever promotionele campagnes ontwikkelt en een rol speelt bij de uitvoer van deze campagnes.
Een Marketingbureau zal voor klanten verschillende doelstellingen kunnen uitvoeren waaronder:
Hoewel de verkoop van een product of dienst zeker deel uit kan maken van de verantwoordelijkheden die een Marketing man heeft, zullen de werkzaamheden doorgaans breder zijn. Zo kan een bedrijf een kortingscode aanbieden om de verkopen te stimuleren. Dit kan een effect hebben, maar het voordeel zal beperkt zijn met een lagere winstmarge als gevolg. Het is in het volledige traject waarin het Marketingbureau in deze situatie het verschil kan maken. Het proces gaat bijvoorbeeld van leads genereren, naar potentiële klanten die geconverteerd worden naar klanten, en vervolgens weer opnieuw producten of diensten zullen kopen. Dit geldt ook voor diensten of zelfs ideologieën. Zo schakelen politieke partijen ook Marketing specialisten in om hun boodschap uit te dragen, en het merkimago te versterken.
Een klant zal doorgaans een vaste Marketing manager toegewezen krijgen. Dit is het aanspreekpunt en de spin in het web, om ervoor te zorgen dat de werkzaamheden van het bureau aansluiten op de visie en doelstellingen van de opdrachtgever. Daarnaast speelt deze persoon ook belangrijke rol bij de analyse en de evaluatie van een campagne.