Made for AdSense, of afgekort MFA, staat voor het maken van content met als specifieke doel advertentie inkomsten te genereren voor de aanbieder. Deze content is sterk geoptimaliseerd voor de vindbaarheid in zoekmachines, zelfs wanneer dit afbreuk doet aan de kwaliteit van de pagina’s. Wat is Made for AdSense en hoe wordt de verhouding tussen schrijven voor mensen en schrijven voor een zoekmachine algoritme bepaald?
De definitie van Made for AdSense heeft in basis een negatieve connotatie. AdSense is een manier om advertenties op websites te plaatsen die relevant zijn voor de bezoekers. Deze advertenties kunnen inkomsten genereren voor een website, bloggers, vloggers of ander type internet entrepreneur. Daarbij lijkt kwaliteit op het tweede plan te staan, bij Made for AdSense is het genereren van inkomsten via het Google advertentienetwerk de voornaamste doelstelling.
Een commerciële onderneming gaat altijd gepaard met een verdienmodel. Wanneer het vertonen van advertenties het verdienmodel is, dan zal de content geoptimaliseerd worden om inkomsten te genereren. Bij MFA zal dus gebruik gemaakt worden van zoektermen en optimalisatie om zo goed mogelijk aan te sluiten op het algoritme van Google Ads. De kwaliteit voor de bezoekers staat dus op het tweede plan. Toch komt een publicist niet ver met slechts content optimalisatie voor AdSense. Want als bezoekers direct afhaken, omdat ze content onder ogen krijgen die niet voor mensen geproduceerd zijn, dan haken ze af. Ze klikken niet op banners waarmee het verdienmodel niet werkt. Dus er moet wel degelijk een zekere kwaliteit worden geleverd voor de bezoeker.
De algoritmen die bepalen of advertenties gepubliceerd moet worden op een specifieke pagina worden steeds verfijnder. Via kunstmatige intelligentie en neurale netwerken zal de toetsing steeds meer overeenkomen met echte gebruikers. Daarmee is het in toenemende mate minder van belang om een Made for AdSense strategie toe te passen, met juist meer nadruk op kwalitatieve content voor daadwerkelijke bezoekers.