Low quality content is de Engelse term voor “lage kwaliteit content”. Dit betreft webpagina’s die een lage kwaliteit bieden volgens het Google algoritme. Hoewel de graadmeter voor kwaliteit altijd subjectief zal zijn, biedt het zeker voordeel voor de aanbieder om zoveel mogelijk te voldoen aan de richtlijnen van de zoekmachine. Dit zal de vindbaarheid vergroten. Wat is low quality content en hoe kun je pagina’s van lage kwaliteit verbeteren?
Wat de ene persoon prachtig vindt kan de andere persoon vreselijk vinden. Daarom zijn verschillende stijlen kleding, muziekgenres en smaken chips, om maar enkele voorbeelden te noemen. Hoewel over smaak niet valt te twisten, zijn er vaak wel universele kenmerken van kwaliteit te bepalen. Dat geldt ook voor webpagina’s; low quality content wordt niet gewaardeerd door bezoekers en zal daarmee ook niet interessant zijn voor zoekmachines.
Hier zijn enkele criteria die bepalen of je kunt spreken van “low quality content”:
Bovenstaande meetpunten zijn vooral inhoudelijke criteria, daarnaast spelen ook technische aspecten een rol bij het bepalen van high of juist low quality content. Denk aan pagina’s die snel of langzaam laden, met of zonder responsive design, “schone” HTML en nog veel meer.
Met veel low quality content zul je niet goed scoren in Google. Met minder maar wel hoge kwaliteit content maak je meer kans op een hoge ranking, het is belangrijk om hier rekening mee te houden bij zoekmachine optimalisatie.