Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Naast losse zoekwoorden zijn longtail-keywords zeer populair bij zoekmachine optimalisatie. Dit zijn combinaties van drie of vier woorden die zeer specifiek zijn. In tegenstelling tot meer algemene zoekwoorden ligt de conversie bij langere zoektermen hoger. Wat zijn longtail-keywords en waarom zou je hier gebruik van maken?

Definitie longtail-keywords

Long tail” is Engels voor “lange staart”. Het betreft zoekopdrachten die langer zijn dan één specifiek woord. Wanneer iemand zoekt naar “voetbal” is het niet duidelijk waar deze persoon precies naar zoekt. Met “voetbal club Eindhoven” zal PSV bedoeld worden, met “leren voetbal kopen online” wil iemand een voetbal bestellen die gemaakt is van leer. Door gebruik te maken van longtail-keywords kunnen meer relevante pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten.

Slimme zoekmachines, luie zoekers

Niemand zoekt in lange, grammaticaal correcte zinnen. Dat betekent dat mensen liever “vlaai kopen Maastricht” typen dan “ik wil een vlaai kopen in Maastricht”. Om de “luie” zoekers te bereiken was de standaard SEO richtlijn om meerdere malen “vlaai kopen Maastricht” in de teksten van een vlaaienbakker in Limburg te verwerken. Helaas zijn dit vaak geen grammaticaal correcte zinnen, wat teksten soms nagenoeg onleesbaar maakt. Zoekmachines, met name Google, maken steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie om zoekopdrachten te matchen bij een resultaat. Letterlijke longtail-keywords zijn steeds minder relevant, als de context maar klopt.

Hogere conversie met longtail-keywords

Wanneer iemand specifiek zoekt naar een dienst of product, is de kans groter dat deze persoon bereid is om tot aankoop over te gaan. Losse zoekwoorden duiden vaak op oriëntatie. Met longtail-keywords vis je direct de kansrijke vissen uit de vijver aan mogelijke klanten. Daar komt bij dat zoekmachine adverteren op lange zoektermen goedkoper is dan op losse zoekwoorden vanwege het lagere zoekvolume. Overigens zal het hoofdzoekwoord ook aanwezig zijn in het longtail-keyword, daarmee kun je dus twee vliegen in één klap slaan.

Een zoekwoord “met een staartje” kan de aanbieder helpen om de juiste doelgroep te vinden, en de klant vindt sneller de juiste aanbieder.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z