De betekenis van Long Tail kan verschillende betekenissen hebben. Wat betreft online marketing en commercie zijn er twee definities die vaak gebruikt worden, en een overlapping kennen in toepassing. In basis staat het voor een langere zoekterm die uit meerdere woorden bestaat, of een verkoopstrategie die zich richt op een smallere doelgroep. Wat is Long Tail en hoe wordt deze strategie gebruikt in marketing en verkoop?
“Waar twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen.” Bij deze uitspraak wordt uitgegaan van een “Winner takes all” principe. In praktijk is de taart vaak verdeeld in stukjes, waarbij de kleinere stukken gezamenlijk groter zijn dan het grootste stuk op zichzelf. De betekenis hiervan wordt snel duidelijk door twee definities nader te omschrijven:
Bij Short Tail zoektermen is het bereik groot, maar de intentie ligt over het algemeen laag. Ook zijn populaire zoektermen veel duurder in biedingen. Door er een Long Tail term van te maken gaan de kosten omlaag, de omvang van doelgroep zal kleiner worden. Het voordeel is dat de personen die wél bereikt worden sneller tot conversie over zullen gaan. Met name online is niche marketing succesvol gebleken.