Kopstelling is de term voor het deel van een stelling dat zich aan weerszijden van een gangpad kan bevinden, het staat haaks op andere stellingen of schappen. Omdat deze locaties in de winkel doorgaans meer opvallen dan de standaard winkelschappen, worden hier vaak aanbiedingen of aantrekkelijke producten geplaatst. Deze ruimte is van strategisch belang voor een winkel om de omzet te verhogen. Wat is een Kopstelling en hoe wordt deze ruimte gebruikt in verschillende soorten retail winkels?
De meeste winkels zijn ingedeeld door rijen met stellingen te plaatsen. Klanten lopen als het ware door een labyrint van stellingen, steeds de hoek om tot ze de kassa hebben bereikt. De betekenis van Kopstelling is de kopse zijde van een stelling, dat vaak gebruikt wordt om artikelen extra op te laten vallen. Een stelling heeft altijd een zekere diepte, bij schappen aan weerszijden ontstaat er een ruimte bij de uiteinden. Door hier extra schappen te plaatsen kunnen meer producten worden aangeboden. Vanwege de plaatsing valt deze ruimte meer op dan standaard schappen.
De strategie kan per winkel en per branche verschillen. Supermarkten zullen vaak gebruik maken van deze ruimte om wekelijkse aanbiedingen op deze plek uit te stallen. Zo kan de klant snel de laatste aanbiedingen vinden, daarnaast worden artikelen die een klant wellicht anders over het hoofd zou zien extra benadrukt. Het kunnen ook tijdelijke seizoensartikelen zijn, denk aan Halloween of Kerst decoraties in een winkel met huis decoratie artikelen. Het zijn vaak ‘meepakkers’ die scherp geprijsd zijn.
In winkels met grotere producten zoals een elektronica winkel, komt het regelmatig voor dat de Kopstelling gebruikt wordt als decoratief element. Denk aan een televisie in een stijlvolle kast met additionele apparatuur. Zo wordt het gebruikt als een in-store etalage die een link legt met de thuissituatie.