Een Klantenteller is een systeem waarbij bezoekers die een winkel binnentreden geteld worden. Er zijn verschillende systemen in omloop, van eenvoudige infrarood detectie bij de deur tot aan wifi systemen die ook in de winkel de positie kunnen bepalen van klanten. Wat zijn Klantentellers en hoe verschilt dit met online tellers voor bezoekers?
De betekenis van Klantenteller is aanzienlijk uitgebreid in de afgelopen jaren. Voorheen was het systeem vergelijkbaar of gekoppeld aan een automatische deuropener. Er is een zender aan één zijde die een infrarood lichtstraal uitzendt, en een ontvanger aan de andere zijde. Wanneer deze straal onderbroken wordt zal de deur openen, of er wordt een bezoeker geteld. Meer geavanceerde systemen kunnen onderscheid maken tussen iemand die naar binnen loopt, of juist weer naar buiten gaat. Zo kan nauwkeurig worden bepaald hoeveel personen er op ieder moment in de winkel aanwezig zijn. Daarbij wordt er geen persoonlijke informatie verzameld, ook wordt het klantgedrag in de winkel niet vastgelegd.
In een tijdperk van mobiele telefoons, draadloos internet en geavanceerde camera’s met automatische beeldherkenning, heeft de betekenis van Klantenteller heel andere vormen aangenomen. Nu kunnen klanten nauwkeurig door de winkel gevolgd worden, niet alleen als beveiliging maar ook om klantgedrag te analyseren. Deze informatie kan privacygevoelig zijn, zolang de identiteit van het individu niet aan de resultaten wordt gekoppeld is het mogelijk om klantgedrag te indexeren. Een andere vorm van registratie kan via een in-store WiFi netwerk. Zo kan een klant gratis gebruik maken van het internet, bijvoorbeeld om een smartphone als product scanner te gebruiken. Omdat de klant akkoord gaat met de algemene voorwaarden kan er meer data worden verzameld.
Uiteraard worden op websites en webshops ook aantallen bezoekers geregistreerd. Daarbij is er eveneens onderscheid te maken tussen aggregaat data en persoonlijke informatie.