Volgens het Pareto Principe zou 80 procent van de omzet bij een bedrijf gegenereerd worden door 20 procent van de klanten. Met de overige 80 procent wordt in feite geen rekening gehouden. In de klantenpyramide worden verschillende lagen aangeduid met ieder hun eigen definitie en waarde. Wat is klantenpyramide en uit welke lagen bestaat dit marketing model?
De klantenpyramide bestaat uit vier lagen, van boven naar beneden zijn dit:
Dit is de bovenste groep in de klantenpyramide die veel besteden. Het zijn klanten die vertrouwen hebben in het bedrijf, en nieuwe producten en diensten vaak snel zullen afnemen. Voor de meeste bedrijven is dit de voornaamste doelgroep, die je kunt benaderen via loyaliteitsprogramma’s en andere aanbiedingen.
Het is mogelijk dat deze groep een webshop net zo vaak bezoekt, maar ze letten meer op de prijs en zullen ook alternatieve winkels bezoeken. Een succesvolle onderneming kan toch een behoorlijke winst maken op deze groep door ze specifiek te benaderen met aanbiedingen, door hun klandizie te belonen en er een relatie mee op te bouwen.
De loyaliteit bij deze klanten is ver te zoeken, wanneer ze iets aanschaffen betekent dat in geen geval dat ze terug zullen keren. Bij iedere aanschaf worden alle opties uitvoerig bekeken, marketing heeft geen invloed op deze klanten. Het is voor een bedrijf niet interessant om uitgebreid aandacht te besteden aan deze groep, wees gewoon blij wanneer ze tot een aankoop overgaan.
Dit zijn de klanten die wel voor omzet kunnen zorgen, maar in feite alleen geld kosten omdat ze alleen voor de aanbiedingen gaan en absoluut niet trouw zijn. In plaats van ze hoger in de klantenpyramide te krijgen is het juist beter om ze op subtiele wijze te demotiveren door minder service te bieden en hogere prijzen te berekenen.
Met de klantenpyramide kan de waarde van een klant voor de aanbieder worden bepaald.