Een keywordtag is een meta tag die zich in de HTML code van een webpagina bevindt. Keywordtags kunnen maximaal tien zoekwoorden of zoektermen bevatten die van toepassing zijn op de webpagina. Deze tags zijn al enkele decennia officieel niet meer in gebruik, toch zijn er SEO specialisten die ze nog steeds toevoegen aan webpagina’s. Wat is keywordtag en waarom heeft deze meta tag geen functie meer?
Aan het eind van de jaren negentig zocht men webpagina’s op via zoekmachines als AltaVista en Infoseek. Om zoeken eenvoudiger te maken kon de webmaster via een keywordtag alternatieve soorten spelling en foutief getypte zoekwoorden toevoegen aan de meta data. Moderne zoekmachines houden geen rekening meer met deze alternatieve teksten.
Omdat deze alternatieve woorden en termen niet zichtbaar zijn op de pagina werd deze tag vaak misbruikt om de zoekresultaten te manipuleren met niet-relevante informatie. Deze praktijk noemt men ook wel “spamdexing”. Omdat er dusdanig veel misbruik werd gemaakt van de keywordtag werd deze functie aan het begin van de eeuw uit alle grote zoekmachines verwijderd.
Er is geen enkele zoekmachine die nog controleert op informatie in een keywordtag, daarmee heeft het invullen van alternatieve zoektermen op deze wijze geen enkele functie meer. De SEO professionals zijn het er over eens dat sinds pakweg 2007 het gebruik van deze tag geen enkel nut meer heeft. Dat neemt niet weg dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van deze methode onder het motto “baat het niet dan schaadt het niet”. Wanneer de relevante zoektermen in de body tekst voorkomen zou een keywordtag in principe geen enkel voordeel bieden, daarnaast controleren zoekmachines niet meer op deze tag.
Er zijn veel zoekmachine optimalisatie methoden met aantoonbaar effect, keywordtags horen daar al lange tijd niet meer bij.