Keywordspam of keyword stuffing is een zoekmachine optimalisatie methode waarbij zoekwoorden zoveel mogelijk worden gebruikt op webpagina’s, met als doel de ranking van deze pagina’s in de zoekmachines kunstmatig hoger te maken. Deze “Black-hat” SEO methode werkt tegenwoordig averechts omdat dit soort praktijken afgestraft worden door de zoekmachine algoritmen. Wat is keywordspam en waarom kun je beter geen gebruik maken van deze keyword stuffing?
Wanneer je hoger wilt scoren op een specifieke zoekterm kun je verschillende handelingen uitvoeren:
Wanneer zoekwoorden op een natuurlijke wijze voorkomen op webpagina’s is dit heel vanzelfsprekend, dit vormt de basis voor zoekmachine optimalisatie. Maar wanneer deze methode gebruikt wordt om een hogere positie in Google te manipuleren spreken we van keywordspam.
Spam is het Engelse woord voor verwerkt en gekookt vlees in een blikje, in Nederland beter bekend als Smac. Het is ook een term geworden voor bulk e-mails en andere vormen van overvloedige en ongewenste marketing. Stuffing is het Engelse woord voor “proppen” of “vulling”. Door een webpagina vol te proppen met populaire zoektermen proberen websites een hogere positie in Google te verwerven.
Google heeft in 2003, 2011 en 2013 updates in het algoritme doorgevoerd met als doel keywordspam een halt toe te roepen, ook concurrent Bing van Microsoft heeft hier in 2014 een update voor uitgebracht. Websites die het zoekalgoritme bewust proberen te manipuleren worden afgestraft met een lagere ranking, of kunnen zelfs verwijderd worden uit de zoekresultaten. Keywordspaming wordt gezien als “Black Hat SEO”, en druist in tegen de richtlijnen die zoekmachines hebben bepaald.
Het gebruik van keywords op webpagina’s is net als de consumptie van alcohol; geniet, maar met mate.