Omdat er zoveel websites bestaan kan het lastig zijn om mensen naar de juiste pagina’s te leiden. Dit vormt de basis voor het succes van zoekmachines. Met keywordonderzoek wordt bepaald welke sleutelwoorden van belang zijn om te gebruiken, om daarmee de juiste doelgroep te bereiken. Wat is keywordonderzoek en welke waarde kan hieraan gehecht worden?
Onderzoek naar de juiste keywords lijkt op een wetenschap, toch zijn de resultaten niet altijd objectief toe te passen in de praktijk. Zo is het mogelijk dat een Engelse fruithandelaar uit onderzoek ontdekt dat “Apple” een enorm populair keyword is, om bedrogen uit te komen wanneer bezoekers klagen over het gebrek aan iPhones in de webshop. Toch heeft keywordonderzoek wel degelijk waarde voor een onderneming, denk aan:
Uit keywordonderzoek kan blijken dat er op een bepaald zoekwoord veel meer wordt gezocht dan op andere woorden, dat betekent niet dat dit woord ook automatisch waardevoller is. Zo vormen minder gezochte en vaak meer specifieke zoektermen zo’n 70% van alle zoekopdrachten. Dit zijn de “longtail keywords” met meerdere woorden. Bij elkaar opgeteld kunnen dit zeer waardevolle zoektermen zijn, meer specifieke zoektermen leiden ook vaak tot een hogere conversie.
Met Google Trends is het mogelijk om snel en locatiegericht de meest populaire zoektermen te bekijken, via de Google Ads Keyword Planner Tool kun je de juiste zoekwoorden bepalen voor een advertentiecampagne, maar ook voor zoekmachine optimalisatie zijn deze gratis tools erg informatief. Gebruik deze informatie slechts als basis om een marketing strategie invulling mee te geven, er zijn meer criteria die een rol spelen bij het koppelen van een aanbieder met een afnemer.