Bij Keyword buying wordt geadverteerd op basis van specifieke zoekwoorden. De adverteerder kiest woorden die passen bij de beoogde doelstelling en relevantie, met als doel de doelgroep direct aan te spreken. Wat is Keyword buying en welke categorieën zijn er te onderscheiden?
Hoewel de verkooptrechter of sales funnel een lang traject kan zijn met vele tussenstappen, kunnen er ruwweg drie tot vier categorieën onderscheiden worden die voor een adverteerder van belang zijn:
Via tools als de Keyword Planner of Google Trends kunnen de meest relevante zoekwoorden bepaald worden die aansluiten bij de doelstellingen van de adverteerder. In het proces van Keyword buying worden de meest relevante zoekwoorden gekozen. Voor bijvoorbeeld Google advertenties is er een veilingmodel van toepassing. De adverteerder kiest voor specifieke zoektermen en brengt een bod uit. Op basis van dit bod en de relevantie voor de doelgroep zal de advertentie worden weergegeven.
Bij banner advertenties wordt vaak gebruik gemaakt van tracking cookies. Wanneer iemand in het verleden gezocht heeft naar ‘televisie’, dan kan er een banner van BCC of MediaMarkt verschijnen op websites die niets te maken hebben met dit onderwerp. Deze advertenties worden bepaald op basis van zoektermen in het verleden. Bij zoekmachine adverteren kan een concurrent zichzelf in de kijker spelen. Zo kan CoolBlue in plaats van Keyword buying op basis van het woord ‘televisie’, besluiten om te adverteren op ‘televisie mediamarkt’. Hoewel de link naar MediaMarkt op nummer één zal verschijnen, komt de Google Ad van CoolBlue daar nog boven te staan.