Kassakoopjes zijn producten die in een fysieke winkel in de wachtrij bij de kassa worden aangeboden. Het zijn artikelen die doorgaans praktisch zijn, geschikt voor een brede doelgroep met een relatief lage prijs. Het zijn overigens niet altijd afgeprijsde artikelen. Wat zijn kassakoopjes en hoe werkt deze verkoopstrategie in webshops?
De rij bij de kassa van een winkel is doorgaans niet echt spannend. De klant kijkt een beetje om zich heen. Door bij de kassa producten binnen handbereik te plaatsen kan de verkoper de klant overhalen extra artikelen aan te schaffen. Er zijn ruwweg vier categorieën te onderscheiden:
Convenience artikelen zoals losse repen chocolade of gekoelde frisdrank voor onmiddellijke consumptie.
Verbruiksartikelen zoals batterijen.
Producten die uit het assortiment gaan en plaats moeten maken voor nieuwe artikelen.
Seizoensgebonden artikelen die geen vaste plek hebben in het assortiment.
Het formaat is doorgaans klein en de prijs ligt relatief laag om impulsaankopen te stimuleren. Producten met een hoge waarde of sigaretten met risico voor diefstal of juridische eisen vallen buiten deze definitie.
Met zelfscan functionaliteit zullen kassakoopjes minder relevant zijn, waarmee er ook minder opties zijn voor extra omzet. Daarnaast zijn er ook veel klanten die in de wachtrij op hun mobiele telefoonscherm kijken en daarmee minder betrokken zijn bij de winkelinrichting.
Ook in een webshop wordt gebruik gemaakt van termen als ‘winkelmandje’ en ‘kassa’. Het is eveneens mogelijk om kassakoopjes aan te bieden mits het systeem hier de gelegenheid toe biedt. Door bij een product gerelateerde producten uit het totale assortiment weer te geven wordt de klant aangespoord om meer te kopen. Denk aan een zak koffiebonen bij een bonenmaler, of een telefoonhoesje bij aanschaf van een smartphone. Dit is een iets andere wijze van koppelverkoop dan aanbevolen producten vertonen tijdens het winkelen, omdat het in dit geval artikelen betreft die pas in de checkout ofwel betaal fase van het proces worden aangeboden.