Inventory is een Engels woord dat voorraad betekent. Het kan op meerdere manieren uitgelegd worden, afhankelijk van de situatie. Zo kan het van betrekking zijn op de aanwezigheid van data op een server, de voorraad van een bedrijf of de beschikbare ruimte van advertentie in een publicatie. Wat is Inventory en hoe heeft deze term betrekking op de bedrijfsvoorraad, advertentieruimte en server beheer?
Alle goederen en materialen die een bedrijf in het bezit heeft, met als doel te verkopen of repareren, valt onder de Inventory. Naast fysieke materialen wordt deze term ook toegepast op dienstverlenende bedrijven en software ontwikkeling, waarbij het gaat om al het werk dat uitgevoerd wordt alvorens het product of de dienst compleet is.
Bij een Ad Inventory staat de term voor de beschikbare ruimte in een publicatie om advertenties weer te geven. Dit kan gedrukte media zijn of online. Naast het fysieke formaat kan het ook betrekking hebben op het aantal exemplaren en het bereik van de advertentie. Online zijn er diverse standaard banner formaten, daarnaast kan ook hier weer het bereik worden bepaald door bijvoorbeeld het aantal bezoekers of kliks te tellen.
Bij het bepalen van de Inventory op een server wordt door software een uitsplitsing gemaakt van de beschikbare informatie. Zo is er de Autodesk inventory Advisor (AIA) die op zoek gaat naar Autodesk producten op aangesloten systemen. Net zoals Google gebruik maakt van een zoekalgoritme, bestaat er ook software om op intelligente wijze data binnen een netwerk in kaart te brengen.
Het registreren en bijhouden van de voorraad inclusief alle grondstoffen vereist een systeem dat in staat is om veel datastromen binnen de organisatie te verwerken. Zonder duidelijk zicht op de voorraad is het onmogelijk om bijvoorbeeld een productlancering goed voor te bereiden. Met name bij startups en crowdfunding projecten door minder ervaren partijen blijkt tijdens het traject dat het totale voorraad niet volledig is.