Een Internetmarketingstrategie staat voor een strategische aanpak om marketing en promotie inspanningen op het internet gestructureerd ten uitvoer te brengen, met als doel de vooraf bepaalde doelstellingen te behalen. Dit proces wordt uitgevoerd door internet marketing bureaus, waarbij diverse methoden worden ingezet om een overkoepelende strategie te bepalen. Wat is de betekenis van Internetmarketingstrategie en waar kan deze strategie uit bestaan?
Je kunt een banner publiceren, of een zoekmachine advertentie plaatsen, maar welk effect heeft dit? En zou het beter zijn om direct via meerdere kanalen te adverteren? Met zoveel mogelijkheden kan het ingewikkeld zijn om de meest geschikte aanpak te kiezen. Met een doordachte Internetmarketingstrategie kan het budget optimaal worden besteed, met het hoogst mogelijke rendement. Bij het bepalen van een strategie komen verschillende zaken aan bod waaronder:
Of de Internetmarketingstrategie effectief is kan met internet campagnes behoorlijk goed in kaart worden gebracht. Dit is wel afhankelijk van de vooraf gestelde criteria. Denk aan een aantal kliks, een hogere conversie ratio of trending topics op social media. Omdat adverteren via internet vaak via meerdere kanalen tegelijkertijd plaatsvindt, vereist het bepalen van de resultaten specifieke kennis.