46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Infotainment is een samentrekking van informatie en entertainment. De strekking van deze informatie kan verschillen evenals het format, maar in alle gevallen zal de informatie op een amusante wijze worden overgebracht. Waar de scheidslijn tussen ‘hard’ en ‘zacht’ nieuws wordt getrokken is niet objectief te bepalen, er zijn wel herkenbare vormen te onderscheiden. Wat is infotainment en waarom wordt niet alle informatie op een onderhoudende wijze gebracht?

Wat is infotainment?

De betekenis van infotainment kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. De oorsprong van de term is echter wel duidelijk vast te stellen. In 1980 begon een Britse groep wetenschappers met informatieve shows om wetenschappelijke onderwerpen op een luchtige wijze te brengen. Ze noemden zich de infotainers. De term bleef steken en werd meer algemeen ingezet. In 1974 werd er al een term bedacht voor het punt waar informatie en entertainment samenkomen; infortainment met een ‘r’.

Mannen informeren, vrouwen amuseren

Toen het begrip infotainment bredere bekendheid verwierf stond het vaak voor de journalistieke inspanningen van vrouwen in de media. Na het ‘echte’ nieuws, dat door een man werd gebracht, zou er een vrouwelijke collega ten tonele verschijnen die een luchtig onderwerp behandelde om het programma op een aangename wijze af te sluiten. Niet alleen werden vrouwen in de journalistiek opgescheept met deze soms minderwaardige klusjes, de onderwerpen werden ook bewust gekozen om het vrouwelijke publiek aan te spreken. Deze praktijk was zo veelvoorkomend dat in films als “Anchorman” de draak werd gestoken met deze vorm van infotainment.

Harde en zachte journalistiek

Er zijn twee manieren om infotainment te benaderen. Enerzijds is het mogelijk om serieuze onderwerpen op een luchtige wijze te benaderen. Anderzijds kunnen de onderwerpen op zichzelf al minder serieus van aard zijn. Er bestaat geen consensus over de letterlijke betekenis van infotainment, net zoals het onmogelijk te bepalen is of informatie ‘leuk’ bevonden wordt. Dit is namelijk een subjectieve waarneming zonder wetenschappelijke grondslag.

Voorbeelden van infotainment

Er zijn veel voorbeelden te noemen, zoals hierboven al is aangegeven kunnen de meningen verschillen over de definitie. De volgende voorbeelden zullen echter door de meeste producenten én het publiek als infotainment worden beoordeeld.

  1. The Daily Show werd het paradepaardje van Comedy Central toen komiek Jon Stewart een komisch bedoeld programma tot nieuwsshow met een satirische blik op de actualiteiten zou transformeren. Veel soortgelijke shows zouden volgen met wisselend succes.
  2. Oprah Winfrey was de ongekroonde koningin van daytime talkshows door luchtige onderwerpen serieus te nemen en serieuze onderwerpen op een luchtige wijze te benaderen. Ze begon als co-presentator van het lokale nieuws en zou zich ontpoppen als een media tycoon dankzij haar flair voor infotainment.
  3. History Bites was een Canadese serie gericht op jongeren waarin historische feiten in een moderne context worden geplaatst. Een terugkerend karakter was een fictieve versie van talkshow presentator David Letterman die zijn mening gaf over historische personages. Later zou “Drunk History” ook een komische blik op de geschiedenis werpen met presentatoren die onder de invloed waren van alcohol.
  4.  Mythbusters was één van de meest populaire programma’s in de historie van The Discovery Channel. Bekende mythes, veronderstellingen en clichés uit films werden nagebootst en tot in detail geanalyseerd. Het programma was vermakelijk maar altijd met een feitelijke onderbouwing.
  5. Het Klokhuis is een informatief programma gericht op kinderen waarin naast korte reportages ook sketches verwerkt zijn van diverse Nederlandse acteurs. De combinatie van informatie en comedy zorgt ervoor dat kinderen kunnen leren op een speelse wijze. Dit televisieprogramma mocht ook veel volwassenen tot zijn publiek rekenen.

Discovery en de History Channel zijn voorbeelden van omroepen die documentaires produceren met vaak een sensatiebeluste stijl van presentatie. Hier is vaak kritiek op geuit vanuit de wetenschappelijke hoek.

Verschuilen achter infotainment

Een editorial of column is een journalistiek werk waarbij de auteur vanuit een persoonlijke opinie spreekt of schrijft. Feiten worden gecombineerd met meningen waarbij het niet altijd helder is welke informatie in welke categorie valt. Nieuws commentatoren, ook wel ‘pundits’ genoemd, maken hier gebruik van door sturende conclusies te trekken op basis van feiten die buiten hun oorspronkelijke context geplaatst zijn.

Bloggers en vloggers doen ook regelmatig een beroep op de vrijheid van meningsuiting wanneer ze zich opiniërend uitlaten en een loopje nemen met de feiten. Door zichzelf los te koppelen van de term ‘journalist’ menen ze misinformatie over te kunnen dragen zonder hierop afgerekend te worden.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z