Zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo worden continue verbeterd om zoekresultaten zo nauwkeurig en zo relevant mogelijk weer te geven. Het indexeringsalgoritme bepaalt hoe websites en webpagina’s worden geïndexeerd, dit kan de zichtbaarheid en ranking van pagina’s beïnvloeden. Wat is indexeringsalgoritme en welke impact heeft dit op zoekmachine optimalisatie?
Een zoekmachine heeft twee primaire functies; ten eerste moet de inhoud van het wereldwijde web geïndexeerd worden, ten tweede moeten de meest relevante pagina’s gekoppeld worden aan de zoekopdracht die een gebruiker ingeeft. Om de relevantie van de zoekresultaten te verbeteren wordt het indexeringsalgoritme regelmatig aangepast. Naast de grote updates voert Google jaarlijks meer dan 500 kleine wijzigingen door in hun zoekmachine.
Omdat Google veruit de populairste zoekmachine is, worden updates in het indexeringsalgoritme nauwlettend gevolgd door SEO specialisten. Hier zijn enkele grote updates van de laatste jaren:
Naast het bijhouden van wijzigingen in het indexeringsalgoritme, is het van belang om websites in te richten volgens de algemeen geaccepteerde “best practices”. Zo zakt een website na een update niet in de ranking.