Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

In 2013 werd het algoritme van de zoekmachine Google ingrijpend aangepast. De Hummingbird-update legt meer nadruk op contextuele zoekopdrachten, waarbij de betekenis van de volledige zoekopdracht zwaarder weegt dan individuele zoekwoorden. Wat is Hummingbird-update en waar komt deze naam eigenlijk vandaan?

Definitie Hummingbird-update

Hummingbird is het Engelse woord voor kolibrie, een kleine tropische vogel met als bijzondere kenmerk de mogelijkheid om te zweven en zelfs achteruit te vliegen. Zo kan deze vogel de zoete nectar uit de bloemkelken halen. De Hummingbird-update kijkt niet alleen meer naar de context van de zoekopdracht, ook kan het vernieuwde algoritme beter websites doorzoeken om zo de meest relevante webpagina’s weer te geven.

Meer natuurlijke schrijfwijze

Voor de Hummingbird-update gelanceerd werd, maakte SEO teksten vaak gebruik van kromme zinnen en afwijkende grammatica om zoekwoorden letterlijk in de tekst op te kunnen nemen. Hoewel dit na de update nog steeds regelmatig wordt toegepast, is er meer nadruk op teksten die op een natuurlijke wijze geschreven zijn. Alleen schrijven voor een algoritme is niet meer voldoende, Google wil (uiteraard) dat content gemaakt wordt voor de gebruikers van hun zoekmachine.

Hummingbird voor SEO

De Hummingbird-update gaat verder dan de schrijfwijze, ook zaken als het linken van pagina’s, het gebruik van titel tags, URL adressen en HTML tags zijn van invloed op de zoekresultaten. Zoekwoorden blijven van belang voor de ranking in Google, maar langere “longtail” keywords en keyphrases die bestaan uit meer woorden, tellen nu zwaarder mee als voorheen het geval was. Dit voorkomt ook de noodzaak voor zinnen zonder lidwoorden om maar te voldoen aan korte zoekopdrachten door gebruikers. Daarnaast kan het nieuwe algoritme ook beter synoniemen herkennen. Zo kun met de zoekterm “dameshoeden” ook resultaten krijgen met het woord “vrouwen hoeden”, om maar een voorbeeld te noemen.

Bij zoekmachine optimalisatie ligt de nadruk steeds meer op de echte mensen die zoeken, en steeds minder bij SEO richtlijnen en het “hacken” van het algoritme door specifieke trucs uit te halen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z