Huisstijlrichtlijnen beschrijven de wijze waarop visuele elementen van een bedrijf of organisatie afgebeeld dienen te worden. Denk hierbij aan lettertypes, kleurgebruik en ook inhoudelijke richtlijnen zoals woordgebruik en terminologie. Wat zijn de Huisstijlrichtlijnen en waar kun je een Huisstijl laten ontwerpen?
De definitie van Huisstijlrichtlijnen kan heel ruim worden genomen, het kan ook juist heel gedetailleerd zijn. Hier zijn een aantal elementen die vaak terugkeren bij het bepalen van Huisstijlrichtlijnen:
De Huisstijlrichtlijnen kunnen afwijken per medium, er zal doorgaans wel voor een consistente stijl worden gekozen. Alle richtlijnen worden vastgelegd in een document, dat voor ontwerpers, schrijvers en andere content providers inzichtelijk wordt gemaakt.
Afhankelijk van de organisatie zullen de Huisstijlrichtlijnen intern worden bepaald, of ze worden aanbevolen door een extern marketing bureau. Hierbij kan worden uitgegaan van het imago dat de organisatie wil uitdragen, het is ook mogelijk om juist in te spelen op de reeds bestaande opinies over een merk. Vanwege technische restricties, zoals de weergave van kleuren, kunnen er meerdere versies van een huisstijl worden ontworpen, met unieke richtlijnen voor ieder medium
Het komt zelden voor dat Huisstijlrichtlijnen in de loop der jaren niet worden gewijzigd. Dit kan te maken hebben met nieuwe technologie, zo zal een lettertype dat werkt op papier niet altijd goed overkomen op een beeldscherm. Ook kan het gekoppeld zijn aan culturele verschuivingen, of andere voorkeuren op het gebied van design. Zo is het Starbucks logo al meerdere malen aangepast, terwijl de Nike ‘swoosh’ onveranderd is gebleven. Het aanpassen van Huisstijlrichtlijnen kan een organisatie veel geld kosten, alle uitingen waaronder ook bedrijfskleding aanpassen vereist investeringen en een transitieperiode.