House Ad is een term die wordt gebruikt voor reclame uitingen door de E-Commerce aanbieder wanneer beschikbare ruimte niet ingevuld kan worden met betaalde advertenties van klanten. De ‘open’ slots worden gevuld met eigen content, doorgaans zullen dit wervende boodschappen van de dienstverlener zijn. Wat is House Ad en hoe werken E-Commerce aanbieders?
Een ‘advertentie van het huis’ bestaat al zolang er geadverteerd wordt. In magazines of bushokjes zijn dit soort publicaties regelmatig te zien. Dit kan een oproep zijn om te adverteren in de publicatie, of een ludieke melding zoals “je ziet deze boodschap, hier had JIJ kunnen staan!”. Tijdens de planning van zowel offline als online publicaties wordt vooraf een deel van de ruimte of tijd gereserveerd voor advertenties. Wanneer er een adverteerder op het laatste moment uitvalt, of wanneer niet de volledige ruimte verkocht wordt, dan kan de aanbieder eigen diensten promoten. Dit noemen we een House Ad.
Een publicatie kan zelf ruimte aanbieden voor advertenties, veel bedrijven en organisaties besteden dit proces liever uit aan een Ad House. Deels vanwege een gebrek aan expertise, daarnaast kan het ook veel tijd kosten om communicatie te onderhouden met adverteerder. Daarom zijn er dienstverleners die dit soort reclame uitingen plannen, en mogelijk ook strategieën bepalen om het hoogste rendement te behalen. Advertenties in het openbaar vervoer bijvoorbeeld, billboards langs de weg of banners op populaire websites. De aanbieder kan een ‘hands-on’ aanpak hanteren, en per campagne een strategie uitstippelen voor de adverteerder. Het is ook mogelijk om te adverteren op basis van een algoritme zoals het Google Ads netwerk. Dan worden reclameboodschappen op basis van diverse criteria automatisch aangeboden.
Wanneer een House Ad vertoond wordt, is dit enerzijds een goede gelegenheid om zelfpromotie uit te voeren. Anderzijds kan dit duiden op een gebrek aan betalende adverteerders. Er is een omslagpunt waar het publiceren van eigen advertenties meer interessant kan zijn dan het ‘weggeven’ van reclameblokken.