Een avatar is een afbeelding die jouw online identiteit een gezicht geeft. Normaal gesproken moet je een avatar voor iedere account en dienst opnieuw instellen. Gravatar is een methode om eenmalig een avatar te maken die vervolgens door een groot aantal websites gebruikt worden om direct jouw profiel te laden, uiteraard inclusief afbeelding. Wat is Gravatar en hoe is deze universele avatar gekoppeld aan WordPress?
Gravatar staat voor “Globally Recognized Avatar” ofwel een avatar die wereldwijd herkend wordt. Het is een gratis dienst die werd ontwikkeld door Tom Preston-Werner. Sinds de overname door Automattic in 2007 maakt het standaard deel uit van het WordPress platform. Voor gebruikers is het voornaamste voordeel van Gravatar dat ze niet voor iedere website weer een nieuw profiel aan hoeven te maken, voor de webmaster is het voordeel dat ze gebruikersinformatie via een eenvoudig script direct van de Gravatar server kunnen laden.
Wanneer je als gebruiker regelmatig blog artikelen publiceert en / of reacties plaatst op content online, kun je met een Gravatar jouw zichtbaarheid verhogen. Wanneer je bijvoorbeeld jezelf als autoriteit op een specifiek gebied wilt profileren kun je met een universele avatar laten zien welke informatie van jou afkomstig is.
Wanneer je via Facebook communiceert wordt deze informatie direct gekoppeld aan jouw Facebook profiel, een Gravatar is niet direct gekoppeld aan jouw offline identiteit. Je kunt daarmee een online bekendheid opbouwen zonder persoonlijke informatie te delen. Om maximale privacy te garanderen zou je de Gravatar account kunnen beheren met een uniek mail adres die je niet gebruikt voor andere zaken.
Wanneer je eenmaal in WordPress jouw Gravatar configureert zal deze op alle WordPress sites direct functioneel zijn. Ook wanneer een website via een ander CMS is ontwikkeld is het mogelijk om gebruik te maken van Gravatar door een klein stukje code op de pagina te plaatsen. In alle gevallen is het gebruik van deze universele avatar gratis.