GPO in termen van marketing staat voor Group Purchasing Organisation. Dit is een organisatie die bestaat uit bedrijven die met elkaar samenwerken om zo een grotere invloed bij de aanschaf van diensten of producten uit te oefenen. In Nederland wordt dit een Inkoopvereniging genoemd. Wat is GPO en op welke wijze wordt deze afkorting gebruikt binnen de ICT?
Als kleine vis in een grote oceaan heb je betrekkelijk weinig invloed op je omgeving. Bedrijven die voor de consument enorm groot lijken te zijn, kunnen in een breder perspectief toch als kleine spelers worden gezien. Door samen te werken binnen een Group Purchasing Organisation staan deze bedrijven sterker bij de inkoop van goederen. Sectoren waarin GPO’s regelmatig worden ingezet zijn:
De eerste Amerikaanse Inkoopvereniging werd opgericht in 1910. In 1962 zouden er in de Verenigde Staten slechts 10 GPO’s zijn. Dit aantal zou snel groeien tot tientallen en zelfs honderden collectieven in alleen al de zorgsector.
Wereldwijd zijn er ruim 200.000 inkopers uit de overheid en het bedrijfsleven actief binnen Inkoopverenigingen. Deze organisaties zijn ondergebracht in 43 regionale of nationale verenigingen die ondergebracht zijn binnen de Internationale Federatie van Aankoop en Levering Management ofwel de International Federation of Purchasing and Supply Management (IFPSM).
In de laatste jaren wordt de GPO constructie ook steeds vaker toegepast door non-profit organisaties. Door als collectief in te kopen kunnen kosten worden gereduceerd.
De betekenis van GPO is ook van toepassing op het Windows besturingssysteem. GPO staat in dit geval voor Group Policy Object. Dit is een groep van beleidsconfiguraties. Daarnaast is er de LGPO wat staat voor een Local Group Policy, die onderhoud en configuratie mogelijk maakt op individuele systemen.
Er is nog een derde betekenis van GPO, en dat is de United States Government Publishing Office. Dit is het kantoor van waaruit diverse officiële documenten worden uitgegeven zoals Amerikaanse paspoorten.