Google Mobielvriendelijke test is, zoals de naam al doet vermoeden, een tool om te bepalen of een website goed presteert op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Het is een gratis online dienst van Google die aansluit op de prioriteit die het zoekmachine bedrijf stelt op mobiele gebruikers. Wat is de Google Mobielvriendelijke test, en wat is het belang van websites die goed weergeven op mobiele apparaten?
In veel landen heeft het aantal gebruikers van mobiele apparaten om internetpagina’s te bezoeken ondertussen het aandeel van desktop en laptop gebruikers flink overtroffen. Daarmee is het zowel voor de aanbieders als voor Google van belang om websites te vertonen die op mobiele apparaten goed worden weergegeven en functioneren. De Google mobile friendly test tool is heel eenvoudig om te gebruiken; geef een URL van een website in, daarbij wordt rekening gehouden met eventuele redirects. Binnen een minuut wordt er een rapport gegenereerd met mogelijke problemen, ook wordt er een screenshot weergegeven waarmee de gebruiker dus niet zelf over een mobiel toestel hoeft te beschikken om de URL te testen.
In de Google Mobielvriendelijke test komen diverse zaken aan bod waaronder:
Aan de hand van het inspectierapport van de Google mobile friendly test kan de website aangepast worden. Wanneer dit niet wordt gedaan is het mogelijk dat deze site een minder voordelige ranking in de Google zoekresultaten krijgt. Met Search Console, een verwante dienst van Google, is het mogelijk om berichten te ontvangen wanneer er belangrijke problemen bestaan op een website. Ook kan de weergave in de zoekresultaten met deze tool worden beoordeeld.