Hieronder gaan we je dat uitleggen. Ook vind je wat handige, praktische tips om te starten met Google Merchant Center. Zo hoef je na vandaag niet langer te twijfelen en kun je gewoon van start.

In dit artikel gaan we in op:

  1. Wat Google Merchant Center is
  2. De belangrijkste voordelen
  3. Praktische tips voor het gebruik van Merchant Center

Wat is Google Merchant Center?

Google Merchant Center is het epicentrum van Shopping campagnes in Google. Het is namelijk waar je de productfeeds beheert die jouw Shopping campagnes voeden. Zo’n feed is een lijst van alle producten die je verkoopt, met de data die nodig zijn om de juiste advertenties weer te geven.

Die feed moet aan specifieke eisen voldoen die je producten voldoende omschrijven, zodat Google genoeg input heeft voor je advertenties. Denk aan:

  1. ID dat je gebruikt om unieke producten te identificeren
  2. Naam van je product, die ook vertoond wordt in je advertenties
  3. Beschrijving die meer informatie geeft over je product wanneer iemand op je advertentie klikt
  4. Categorie van je product, waarbij je kiest uit de vooraf door Google vastgestelde categorieën
  5. Type product door jouzelf gedefinieerd
  6. Link naar de verkooppagina waar klanten het product kunnen kopen
  7. Beschikbaarheid van het product, of het wel of niet op voorraad is
  8. Prijs die bij de advertentie zal worden vertoond

Het voordeel van het gebruik van Google Merchant Center is dat je niet – zoals bij tekstadvertenties – zelf de ads voor in je campagnes op hoeft te bouwen. Shopping advertenties om je producten aan te prijzen worden namelijk automatisch gegenereerd op basis van de data uit je feed.

Zonder Google Merchant Center kun je überhaupt wel vergeten om jouw producten via Google Shopping onder de aandacht te brengen. En omdat dit nu eenmaal vaak de opvallendste vertoningen zijn wanneer iemand gericht naar producten op zoek is, loop je veel potentiële bezoekers en klanten mis door Google Merchant Center niet te gebruiken.

Praktische tips om meer uit Google Merchant Center te halen

Zoals je al hebt kunnen lezen, valt of staat het succes van je Google Merchant Center gebruik met de data uit je productfeed. Het is dan van groot belang om ervoor te zorgen dat die feed van goede kwaliteit is. En blijft: want er veranderen natuurlijk voortdurend zaken in je productaanbod.

Het up-to-date houden van je productfeed is essentieel: wanneer de data uit je feed niet overeenkomen met je website, dan zal Google je Shopping ads niet vertonen.

Er zijn verschillende manieren om dit te regelen. Zo houden sommige bedrijven handmatig een Google spreadsheet bij. Anderen gebruiken een externe partij om het voor hen bij te houden, of regelen met software dat hun feed automatisch wordt aangepast bij veranderingen in de webshop.

Daarvan geeft het handmatig bijhouden van de spreadsheet natuurlijk het meeste controle, maar je kunt ook begrijpen dat dit onbegonnen werk is bij een webshop met honderden of zelfs duizenden producten. Een aantal belangrijke punten om in ieder geval in je achterhoofd te houden bij het beheren van je feed:

  1. Zorg dat je product titels en beschrijvingen belangrijke zoekwoorden bevatten (omdat dit mede bepaalt bij welke zoekopdrachten je producten worden vertoond), maar ook verleidelijk genoeg voor een potentiële koper om erop te klikken.
  2. Het is belangrijk dat je prijzen volledig kloppen. Anders laat Google je producten namelijk niet zien.
  3. Wanneer jij je producten in meerdere landen aanbiedt, zul je een productfeed per land nodig hebben.
  4. Afbeeldingen spelen een belangrijke rol in het succes van je Shopping advertenties. Zorg er dus voor dat je afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn. Het product moet duidelijk zichtbaar zijn, zonder onnodige afleiding. Je adverteert immers op mensen die gericht naar de product op zoek zijn: laat het dus zien!
  5. Voorkom doodlopende advertenties door ervoor te zorgen dat alle URL’s uit de productfeed die Google Merchant Center gebruikt, naar actieve pagina’s voeren. Producten met doodlopende links (404’s) zal Google niet vertonen.

Wanneer je als beginner met Google Merchant Center, productfeeds en Shopping advertenties aan de slag gaat, is het waarschijnlijk een goed idee om klein te beginnen. Start met een productfeed met een beperkt aantal producten, zodat je kunt wennen aan hoe het werkt.

De volgende stap: Shopping campagnes via Merchant Center

Wanneer je productfeeds eenmaal in topconditie aan Merchant Center zijn toegevoegd, kun je aan de slag met het optuigen van je Shopping campagnes. Daarvoor is het allereerst belangrijk dat je Google Ads account is gekoppeld met het Merchant Center.

Vervolgens is het vrij eenvoudig om je Shopping campagne aan te zetten via Google Ads. Daarbij kies je bij het opzetten van de campagne voor een product feed van het gekoppelde Merchant Center account. De belangrijkste overweging is hoe je de advertentie groepen wilt organiseren.

Dat is vooral belangrijk bij een groter aanbod: het is namelijk uitsluitend bedoeld voor de ordening van je account. Bedrijven met een kleine productfeed houden het over het algemeen bij één advertentiegroep. Een grote feed kun je bijvoorbeeld ordenen op basis van merknamen of categorieën.

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over Google Merchant Center

Wat is het Google Merchant Center?

Het Google Merchant Center is de plek waar je productfeeds upload om via Google Ads Shopping campagnes te kunnen opzetten. Google gebruikt de productfeeds die je hier toevoegt om jouw advertenties van de juiste data te voorzien.

Je komt op Google Shopping door een Google Merchant Center account aan te maken en dit te koppelen met je Google Ads account. In je Merchant Center account voeg je productfeeds toe van jouw aanbod, waar je voor wilt adverteren. De campagne maak je vervolgens zoals je gewend bent in Google Ads.

Google Shopping gebruiken is een goede manier om met jouw producten gezien te worden door potentiële klanten. Je wordt vertoond bij koop gedreven zoekopdrachten, op een extra opvallende positie bovenaan de zoekresultaten. Een uitgelezen kans om je producten onder de aandacht te brengen dus.

Meer weten over Google Merchant Center?
Google Merchant Center Google Merchant Center