Google AdWords is de oorspronkelijke naam voor Google Ads, een online advertentie platform. Adverteerders kunnen tegen betaling diverse soorten reclameboodschappen verspreiden via het netwerk waarbij relevante zoekwoorden een belangrijke rol spelen. Inkomsten uit advertenties zijn de voornaamste inkomstenbron voor het Amerikaanse bedrijf dat vooral bekend staat om de populaire zoekmachine. Wat is Google AdWords en hoe wordt een AdWords campagne ingericht?
Hoe is het mogelijk dat Google zoveel diensten gratis kan aanbieden? Dit komt omdat ze miljarden omzet halen uit adverteerders die banners, links, video’s en andere promotionele content publiceren via het Ads netwerk. Er zijn verschillende manieren om advertenties te publiceren, waarbij het bieding systeem een belangrijke rol inneemt. Het advertentie netwerk is groter dan alleen de zoekmachine, ook op andere diensten zoals YouTube kunnen campagnes uitgezet worden. Daarnaast maken ook veel externe websites gebruik van Google AdWords om inkomsten te genereren.
De drempel om gebruik te maken van het advertentie platform ligt laag, in principe kan iedereen met een Google account direct aan de slag gaan. Omdat relevante zoektermen een belangrijke rol spelen in de zichtbaarheid van een advertentie, kan via diverse tools zoals de Keyword Planner en Trends bepaald worden welke termen het beste aansluiten op een advertentie. Met functionaliteit zoals Click-to-Call gaat deze service verder dan banners en links weergeven.
Door het bieding systeem is er geen garantie waar en wanneer een advertentie wordt weergegeven. In de Planner kan een AdWords campagne worden ingericht. Daarbij kan een budget worden bepaald, met verschillende opties om de conversie te verhogen. De waarde die een weergave of interactie vertegenwoordigt kan sterk verschillen per gekozen zoekterm. De hoogste bieder zal niet altijd de weergave ‘winnen’ omdat het algoritme ook rekening houdt met relevantie. Zo krijgt een gebruiker advertenties te zien die aansluiten op de behoefte, en adverteerders bereiken de beoogde doelgroep.