Bij een zoekopdracht weet je precies waar iemand naar zoekt, met de gebruikersintentie probeer je te achterhalen waarom iemand een bepaalde zoekopdracht invoert. Er zijn verschillende soorten “user intent” die van belang zijn voor internet marketing. Wat is gebruikersintentie en waarom is deze informatie belangrijk?
Zoekwoorden zijn belangrijk voor online marketing. Je kunt adverteren op basis van specifieke woorden of termen, of je maakt content die overeenkomt met bepaalde zoektermen om hoger te scoren in zoekmachines. Door de gebruikersintentie te bepalen krijg je meer inzicht in de motivatie van de persoon die ergens naar zoekt. Met deze informatie kun je meer gericht content aanbieden.
Op het moment dat iemand een zoekopdracht invoert in één van de bekende zoekmachines is daar uiteraard een reden voor. Dit zijn de drie soorten gebruikersintentie die te definiëren zijn:
Wanneer er bij een online strategie alleen rekening wordt gehouden met de zoekwoorden, maar niet met de intentie van de persoon die deze woorden intypt, heb je slechts een deel van de informatie. Wanneer je bijvoorbeeld weet dat mensen vaak zoeken naar informatie over tuinieren met de zoekterm “tuin winterklaar maken” kun je met een blog over de tuin verzorgen voldoen aan de vraag. Wanneer er met de zoekterm “tuinkist kopen” wordt gezocht is de gebruikersintentie waarschijnlijk om een product te kopen. Door de SEO inspanningen te richten op de drie soorten intentie van gebruikers kun je veel doelgerichter te werk gaan, en daarmee meer bezoekers aantrekken of de conversie optimaliseren.