Toch wordt zoekintentie nog altijd opvallend vaak over het hoofd gezien bij het opzetten van een SEO strategie. Gelukkig laat jij door dit artikel te lezen alvast de intentie zien om daar verandering in te brengen. En die intentie gaan wij, net als Google, zo goed mogelijk voor je inlossen.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is zoekintentie?
  • Waarom is het zo belangrijk voor SEO?
  • Hoe speel je er op de juiste manier op in?

Wat is zoekintentie?

De zoekintentie is het hoofddoel dat een zoeker heeft bij het intypen van een bepaalde opdracht in een zoekmachine. Zoekintentie is te verdelen in verschillende categorieën. De bekendste daarvan zijn informatief, lokaal en commercieel.

Door de zoekintentie achter een bepaalde opdracht te begrijpen, kun je daar veel beter op inspelen met de content die je aanbiedt. Dat heeft weer een positief effect op je positie in de zoekresultaten, omdat Google content beloont die goed op de zoekintentie aansluit. Het is immers het doel van Google om de intentie van haar gebruikers zo goed mogelijk te bevredigen.

Hieronder leggen we kort de belangrijkste zoekintenties uit:

Informatieve zoekintentie

Hier is de zoeker simpelweg op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp. Dit kunnen heel specifieke   zijn in de vorm van een vraag. Antwoorden op die vraag kunnen kort en to-the-point zijn, zoals “Hoe lang is Tom Cruise?” Of ze vragen juist om een lange, specialistische uitleg, zoals “Hoe werkt het Amerikaanse verkiezingssysteem?”

Vragen met een informatieve zoekintentie hoeven niet altijd als vraag te worden geformuleerd. Iemand die Googelt op “Uitslagen Eredivisie” of “Nicolas Cage” heeft ook een informatiebehoefte.

Lokale zoekintentie

Sommige zoekopdrachten hebben een duidelijke lokale intentie, wanneer iemand een geografische aanduiding meegeeft. Bijvoorbeeld “Kapper Amsterdam”, of “Supermarkt in de buurt”. Steeds vaker laten mensen die geografische aanduiding achterwege, omdat Google toch wel begrijpt dat zij een lokale intentie hebben. Iemand die zich in Haarlem bevindt en Googelt naar “Kapper” heeft weinig aan een resultaat in Eindhoven, hoe goed die website misschien ook is geoptimaliseerd.

Lokale SEO richt zich daarom op het inspelen op die lokale zoekintentie. Voor lokaal georiënteerde bedrijven biedt dat grote kansen, omdat je in beeld kunt komen bij een doelgroep die op dat moment, bij jou in de buurt, op zoek is naar wat jij te bieden hebt.

lokale zoekopdracht google map pack

Commerciële zoekintentie

Die zijn zoekopdrachten waar de intentie is om een keuze te maken voor een bepaald product. De zoeker is in de markt, maar weet nog niet precies waar de keuze op gaat vallen. Daarom gaat hij op zoek naar vergelijkingen, alternatieven en reviews. Denk aan:

  • “Beste online marketing bureau”
  • “Photoshop alternatieven”
  • “Nike Air Max review”

Overigens overlappen lokale en commerciële zoekintentie vaak. Wie zoekt naar “Kapper Amsterdam” heeft namelijk meestal ook de intentie daar zijn haar te laten knippen.

Transactionele zoekintentie gaat hierin nog een stapje verder. Iemand heeft al besloten dat hij die Nike Air Max wil kopen, maar weet nog niet precies waar. Dat levert een zoekopdracht als “Nike Air Max bestellen” op. Mogelijk kan er ook worden gezocht op termen als “Nike Air Max kortingscode” of “Nike Air Max actie”.

Vergelijkbaar daarmee is – tot slot – de navigerende zoekintentie. Ook hier weet iemand al waar hij of zij naar op zoek is, maar het gaat niet om een koopintentie. Iemand is op weg naar een specifieke website en doet dat via Google. Denk aan “Gmail login”, “Facebook”, of “Klantenservice Hornbach”.

Waarom is zoekintentie zo belangrijk?

Wat maakt het nu zo belangrijk om onderscheid te maken tussen al die vormen van zoekintentie? Die vraag laat zich eenvoudig beantwoorden door de hoofddoelstelling van Google.

Die doelstelling is namelijk het bevredigen van de zoekintentie van gebruikers van Google. En hoe beter jij daar als website bij helpt, hoe groter de kans dat Google jouw pagina’s beloont met hoge noteringen in de zoekresultaten.

Het is dus extreem belangrijk om rekening te houden met de intentie achter de zoekopdrachten waar jij je met je contentstrategie  op richt.

Hierbij spelen user experience signalen  een belangrijke rol. Dit soort signalen – zoals de bounce rate, CTR en time on page – vertellen Google namelijk hoe goed de zoekintentie werd bevredigd door een bepaald resultaat.

Stel dat per maand duizend mensen zoeken naar biefstuk recepten. Het grootste gedeelte van die mensen klikt uit automatisme op het eerste zoekresultaat, maar keert vrijwel direct weer terug naar de SERP. Vervolgens bestuderen ze de getoonde resultaten wat beter en klikken ze op een resultaat lager in de zoekresultaten, waar ze langer blijven.

Dat voorbeeld van de biefstuk is niet willekeurig. Dat was namelijk het onderwerp van een experiment van SEO goeroe Rand Fishkin, waarmee hij de invloed van gebruikers signalen en zoekintentie aantoonde. Hij vroeg zijn volgers om “Best grilled steak” te Googelen, vervolgens het (op dat moment) bovenste resultaat aan te klikken, direct terug te keren naar de SERP en een ander, door Fishkin gekozen, resultaat aan te klikken

Het resultaat? Al snel na de start van het experiment steeg het gekozen zoekresultaat naar de eerste positie in de zoekresultaten, omdat het algoritme van Google het signaal kreeg dat het alternatieve resultaat blijkbaar beter paste bij de zoekintentie achter deze opdracht.

Overigens was dat effect niet blijvend, omdat het recept van Food Network in werkelijkheid veel beter aansloot. Nadat de manipulatie door de volgers van Fishkin weer was gestopt, keerde dat recept dus ook “gewoon” terug naar de nummer 1 positie. Toch laat dit experiment heel duidelijk zien dat het belang van zoekintentie niet mag worden onderschat.

Best practices voor zoekintentie

Je weet inmiddels wat zoekintentie is, welke vormen en er zijn en waarom het belangrijk is om er rekening mee te houden in je SEO strategie. Maar hoe pak je dat vervolgens praktisch aan?

Hieronder bespreken we de belangrijkste best practices als het gaat om omgaan met zoekintentie.

1. Begrijp de zoekintentie

Voordat je met de juiste content in kunt spelen op de zoekintentie, zul je die intentie moeten begrijpen. Al voordat je een letter op papier zet. Vaak is dat prima te herleiden uit de zoekopdracht zelf, zoals we zagen in de bespreking van de verschillende vormen van zoekintentie.

Toch raden we je aan om nog een stapje verder te gaan. Dat wil zeggen: kijk niet alleen naar de zoekopdracht zelf, maar bestudeer ook de pagina met zoekresultaten die nu al ranken. Die resultaten sluiten namelijk goed genoeg aan op de intentie om hoog te scoren.

Zijn de bovenste resultaten allemaal specifieke diensten of producten? Dan heb je te maken met een commerciële intentie en heeft het waarschijnlijk weinig zin om met een uitgebreide analyse en informatie over dat zoekwoord te komen.

Om de Nike Air Max er weer bij te pakken, daar ziet de SERP er zo uit:Begrijp de zoekintentie

Onder alle advertenties vinden we eigenlijk alleen maar resultaten waar je schoenen kunt kopen. Je kunt dan nog zo’n uitgebreid en kwalitatief hoogstaand artikel schrijven over de geschiedenis en het maakproces van deze iconische schoen en daar duizenden hoge kwaliteit links naar verzamelen, je zult er nooit mee ranken, want de zoeker zit er niet op te wachten.

2. Optimaliseer de gebruikerservaring

Het experiment van Rand Fishkin draaide natuurlijk niet alleen om hoe goed de content op een pagina aansluit op de zoekintentie. Het draaide om de volledige ervaring die een gebruiker heeft op de pagina na doorklikken vanuit de zoekresultaten.

Zelfs al sluit de content perfect aan op de behoefte van de zoeker, als de website (te) traag laadt, niet goed schaalt of om andere reden een slechte gebruikerservaring geeft, is de kans groot dat ze zoeker alsnog snel op “vorige” klikt en een andere pagina probeert

En dat is voor Google een signaal dat het niet helemaal lekker aansloot.

Aansluiten op de zoekintentie vraagt dus om meer dan de juiste content leveren. Het gaat om de volledige geboden ervaring. Een paar tips om je content gebruiksvriendelijker te maken:

  • Zorg voor een snelle laadtijd en een responsieve website die zich prettig aanpast aan het scherm van de bezoeker
  • Beperkt het gebruik van pop ups, die voor irritatie kunnen zorgen bij je bezoeker en de leeservaring onderbreken
  • Gebruik tussenkoppen en typografie zoals dikgedrukte tekst om je tekst makkelijk scanbaar te maken
  • Verwerk verduidelijkende afbeeldingen en video’s in je pagina

3. Verbeter bestaande content

Beperk jezelf niet tot nieuwe content, maar neem ook zo nu en dan de tijd om over je schouder te kijken. Naar de content die al is gepubliceerd.

Grote kans dat daar artikelen tussen staan die volgens alle logica van SEO zouden moeten ranken. De kwaliteit van de pagina is hoog, je gebruikt zoekwoorden op de juiste manier, je hebt meer en betere backlinks naar het artikel dan je concurrentie. En toch bungelt de pagina ergens onderaan de eerste pagina.

Grote kans dat je een zoekintentie probleem hebt in dat artikel waardoor het niet wil ranken.

Door dezelfde logica op dat artikel toe te passen als je zou doen voor nieuwe content (de intentie achter de zoekopdracht proberen te begrijpen, de top van de resultatenpagina bestuderen) kun je achterhalen waar de schoen wringt. Vervolgens herschrijf je het artikel om beter bij de zoekintentie aan te sluiten.

Veel mensen vergeten zo nu en dan een audit van hun bestaande content toe te passen. Zonde, want in veel gevallen is dit de snelste manier om je organische verkeer op te krikken, in plaats van uitsluitend te focussen op nieuwe content.

Meer weten over zoekintentie?

Veelgestelde vragen over zoekintentie

Wat is zoekintentie?

Zoekintentie duidt op de eigenlijke bedoeling – of intentie – die iemand heeft bij het uitvoeren van een bepaalde zoekopdracht in een zoekmachine. Dat kan bijvoorbeeld zijn om meer informatie in te winnen, een bedrijf te vinden of een product te vergelijken.

Zoekintentie speelt een steeds grotere rol bij het bepalen van welke pagina’s hoog scoren in de zoekresultaten bij een bepaalde opdracht. Het is namelijk het hoofddoel van Google om de intentie van haar gebruikers te bevredigen.

In dit artikel gaan we uitgebreid in op de vraag hoe je zoekintentie integreert in je strategie. Dat begint bij het begrijpen van de intentie, en vervolgens bepalen hoe je die beter kunt bevredigen dan je concurrentie.

Zoekintentie Zoekintentie