Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bij een frequency cap wordt er een limiet gesteld aan het aantal keren dat een advertentie wordt vertoond aan een specifieke gebruiker. Naast weergave op één specifieke website kan met behulp van cookies deze limiet op alle websites die werken met dezelfde advertentie distributeur toegepast worden. Wat is frequency cap en waarom zou je de weergave van advertenties beperken?

Definitie frequency cap

Advertenties vormen een belangrijk deel van het internet zoals de meeste mensen die dagelijks gebruiken. Er is veel gratis content beschikbaar, door advertenties te plaatsen in de vorm van banners of video commercials kunnen websites inkomsten genereren. Bij een frequency cap wordt het aantal weergaven van dezelfde boodschap beperkt voor een specifieke bezoeker. Dit werkt doorgaans op basis van “aantal weergaves / tijd”. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat een specifieke advertentie maximaal vijf maal per etmaal aan hetzelfde IP adres mag worden vertoond. Meestal werkt dit op basis van cookies, het is ook mogelijk een frequency cap in te stellen zonder cookies maar dan zullen de mogelijkheden meer beperkt zijn.

Banner burn-out

Wanneer iemand steeds dezelfde advertentie voorgeschoteld krijgt kan dit als storend worden ervaren voor de gebruiker, dit geldt met name voor video commercials die spelen voor een YouTube video. Met een frequency cap kun je vermijden dat een boodschap juist averechts gaat werken. Wanneer je bouwt aan de bekendheid van een merk zal een frequency cap minder vaak ingezet worden.

Hoger rendement op het advertentiebudget

Bij online marketing is het altijd een kwestie van knoppen draaien om het optimale rendement te behalen op de investering. Wanneer je betaalt op basis van weergaves, of wanneer de click ratio niet optimaal is, kan een frequency cap helpen om meer gericht te adverteren en de conversie te verhogen. Per platform zijn er verschillende opties om de weergave van advertenties te configureren.

Met een frequency cap kun je de frequentie van een boodschap doseren met als doel een optimaal resultaat bij een internet marketing campagne.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z