Free-publicity is een type publiciteit waar niet voor betaald is. Het kan een gevolg zijn van trouwe klanten die uit eigen beweging producten of merken aanprijzen in hun omgeving, het kan ook negatief van aard zijn wanneer er bijvoorbeeld een schokkend nieuwswaardig feit in de media naar buiten wordt gebracht. In marketing campagnes wordt veelvuldig gebruik gemaakt van gratis publiciteit om de maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.
Marketing van merken, goederen of diensten kan veel geld kosten. Toch is het mogelijk dat een product of dienst gratis in de publiciteit komt, in dat geval spreken we van Free-publicity. Een mogelijk nadeel van dit soort publiciteit is dat deze uitingen niet direct onder controle staan van het onderwerp. Merken werken doorgaans zeer bewust aan een specifiek imago, wanneer externe personen of organisaties participeren in publiciteit opwekken is er minder controle op de berichtgeving. Door mond-tot-mondreclame kan een boodschap of aanbod een groot bereik tot stand brengen.
Er zijn diverse ‘insiders’ die geruchten van nieuwe Apple producten nauwgezet bijhouden. Daarom hoeft Apple niet te adverteren voordat het product in de verkoop gaat, de geruchten zorgen immers voor gratis aandacht. Beroemdheden die even niet in de schijnwerpers staan komen vaak met een opvallende gebeurtenis of schandaal op de proppen, wat weer leidt tot Free-publicity en hernieuwde relevantie.
Het gaat niet om positief of negatief, zolang er maar over je gesproken wordt. Dit is kort-door-de-bocht, toch is het in veel gevallen niet zo van belang wat de aard is van de publiciteit, maar de omvang van de berichtgeving en het bereik naar het beoogde publiek. Wanneer iemand in een televisieprogramma zich controversieel uitlaat, wat breed uitgemeten wordt in de pers, dan is de kans groot dat het programma de volgende keer beter bekeken wordt. Het is een andere situatie wanneer er naar buiten komt dat er een rattenstaart in een product van een fast-food restaurant gevonden wordt. Hoewel dit een eenmalige gebeurtenis kan zijn in een specifiek filiaal, is het mogelijk dat een complete franchise hier hinder van ondervindt.