Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een Facebook-pagina is specifiek bestemd voor bedrijven, merken, organisaties en bekende personen, dus niet voor individuen zonder commercieel of ideëel belang. In veel opzichten verschillen deze pagina’s niet zoveel van standaard profielpagina’s, toch zijn er een aantal specifieke mogelijkheden die bij persoonlijke accounts niet mogelijk zijn. Wat is een Facebook-pagina, en waarom zou je een pagina op Facebook voor business maken?

Definitie van een Facebook-pagina

Facebook is oorspronkelijk bedacht als een digitaal ‘smoelenboek’ waar studenten hun eigen profiel aan kunnen toevoegen. Omdat gratis communicatie tussen personen niet echt een duurzaam inkomstenmodel is, heeft Facebook later de Facebook-pagina geïntroduceerd voor zakelijk gebruik. Deze pagina’s zijn niet bedoeld voor consumenten, om een dergelijke pagina in te richten zal er wel een persoonlijke account gekoppeld moeten worden. Het is dus niet mogelijk om zonder standaard Facebook account een Facebook-pagina te openen. Deze persoon moet een officiële vertegenwoordiger zijn van de organisatie, het bedrijf, merk of een bekend persoon.

Pagina Facebook voor business

Voor zowel zakelijke gebruikers als voor Facebook is het van belang dat berichten gezien worden. Hiervoor zijn een aantal gratis tools beschikbaar en optioneel betaalde functies, zoals Facebook advertenties. Zo kan een organisatie berichten inplannen voor een langere periode. Deze berichten kunnen vervolgens weer ‘gepromoot’ worden om ook buiten het bekende netwerk gezien te worden. Dit verschilt niet veel van adverteren via zoekmachines of andere sociale netwerken. Naast berichten is het mogelijk om een pagina op Facebook voor business te promoten. Omdat het verzamelen van ‘Likes’ en het delen van content een belangrijke rol speelt op dit platform, zal er naast betalen voor een hogere zichtbaarheid ook interactie en outreach nodig zijn om als publicist gezien te worden.

Facebook biedt de mogelijkheid om het aantal volgers te bekijken en statistieken per pagina en publicatie te analyseren. Het algoritme zal zelf ook suggesties bieden om de zichtbaarheid van of interactie met een pagina uit te breiden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z