Is adverteren op Facebook voor jou nog omhuld door mysterie en vind je het nu eindelijk wel eens tijd om dat op te lossen? Of ben je juist op zoek naar tips om meer uit jouw Facebook advertenties te halen? Dan is deze Facebook adverteren handleiding van beginnen tot best practices voor jou. 

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat Facebook ads zijn 
  • Typen Facebook advertenties 
  • Beginnen best practices voor advertenties op Facebook 

Wat zijn Facebook ads?

Facebook ads zijn betaalde posts op Facebook, die je kunt gebruiken om je bedrijf, product, dienst of een bepaalde boodschap te promoten onder Facebook gebruikers. Doordat Facebook veel informatie heeft over haar gebruikers, zijn Facebook ads een manier om heel gericht een bepaalde doelgroep te bereiken. 

Zo kun je Facebook ads onder meer targeten op basis van:  

  • Demografische gegevens 
  • Locatie 
  • Interesses 

In feite kun je adverteren op alle informatie die via een Facebook profiel toegankelijk is. Daarom werken adverteerder op social media platformen zoals Facebook vaak met een persona: een soort dwarsdoorsnede van hoe de ideale doelgroep persoon eruitziet. Hoe beter je deze persona in beeld hebt, hoe beter je in staat zult zijn om via Facebook advertenties de juiste profielen (gebruikers) te targeten.  

Die advertenties verschijnen vervolgens op verschillende plekken aan de gebruikers die je target. Bijvoorbeeld in de feed, in messenger of op de Facebook marketplace. Ads lijken op gewone posts, maar zijn te herkennen aan het label “gesponsord” in het bericht. Daarnaast hebben ze meer opties dan gewone posts, zoals een CTA (Call To Action) knop of een productcatalogus 

Om een nog grotere doelgroep te bereiken, is het aan te raden om je Facebook ads te combineren met een organische strategie. Facebook marketing omvat beide vormen: zowel de gratis als de gesponsorde manier om via berichten op Facebook je doelgroep te bereiken.  

Wat kost adverteren op Facebook? 

Wat adverteren op Facebook kost is afhankelijk van veel verschillende factoren. Zoals je doelstellingen en de markt of niche waarin je actief bent. Voor dure luxeproducten betaal je doorgaans namelijk (veel) meer aan Facebook ads dan voor goedkopere artikelen. 

Het goede nieuws is dus dat je voor vrijwel ieder budget kunt adverteren op Facebook.  

Om te adverteren op Facebook stel je een budget in dat wordt gebruikt om kliks of weergaven te genereren. Je betaalt namelijk voor Facebook ads op basis van prestaties. Met andere woorden: je betaalt per klik of per duizend weergaven van je ads. 

Al deze factoren hebben invloed op hoeveel budget je nodig hebt: 

  • De doelgroep die je target. Een specifieke doelgroep kost meestal meer per klik omdat er meer gefilterd moet worden. Tegelijkertijd betekent het dat iedere euro die je uitgeeft beter terecht komt, doordat je beter jouw ideale doelgroep bereikt. De kans dat iemand uiteindelijk klant bij je wordt, is dan als het goed is ook groter. 
  • Looptijd van de campagne. Uiteraard kost een langere campagne meer, hoewel je er ook voor kunt kiezen om eenzelfde budget over een langere tijd te verspreiden.  
  • Hoeveel concurrentie jouw dienst of product met zich meebrengt. Meer mensen die proberen met een vergelijkbaar product eenzelfde doelgroep te bereiken, betekent een hogere kostprijs per klik of aantal weergaven.  
  • Ook de tijd van het jaar kan invloed hebben. Het zal je niet verbazen dat het vlak voor kerst duurder is om te adverteren op Facebook dan in januari. Daarnaast kan ook de tijd dat je ads getoond worden invloed hebben. 
  • Tot slot is de locatie waar je adverteert van invloed. Dat hangt samen met de prijsopdrijvende werking van concurrentie: op plekken waar het dringen is om getoond te worden betaal je ook meer.  

Eigenlijk komt alles hierop neer: hoe meer een klik of weergave op kan leveren, hoe meer je ervoor betaalt. Een klik op een advertentie voor een dure spelcomputer in de week voor kerst kan veel meer opleveren dan op een recept voor een zomerse salade, dus kost adverteren op Facebook in dat eerste geval aanzienlijk meer.  

Soorten Facebook advertenties

De ene Facebook ad is de andere niet. Voordat we overgaan naar het opzetten van een advertentiecampagne op Facebook, is het daarom belangrijk om inzicht te hebben in de verschillende opties die je zult krijgen.  

De meest eenvoudige vorm is een post vanuit je feed promoten. Wanneer je gerichte advertentie campagne opzet, zul je echter zien dat je uit veel verschillende formats kunt kiezen. Dit geeft je de mogelijkheid om helemaal aan te sluiten bij de doelstellingen en stijl van jouw business. 

Foto advertenties

Het meest eenvoudige – maar daardoor niet minder effectieve – Facebook ad format. Met één sterk beeld grijp je de aandacht van je doelgroep, zoals een poster of banner. Ze zijn een goede keuze voor merken en producten met een sterke visuele uitstraling, waarbij met één beeld een boodschap kan worden overgebracht.  

Let op: zorg ervoor dat je rekening houdt met de Facebook afmetingen voor de locaties waar je ads moeten verschijnen, zodat je gekozen beeld niet wordt opgerekt of afgesneden. 

Video advertenties

In plaats van een stilstaand beeld, adverteer je in dit geval met een enkele video. Ideaal voor het laten zien van een product demo, maar ook om bijvoorbeeld een tutorial van je product te delen met je potentiële doelgroep.  

Je kunt zelf de stijl en duur van je video ads kiezen, van een korte commercial tot een uitgebreide video met informatie of om je doelgroep te helpen een probleem op te lossen.

Stories

Story ads zijn video advertenties in verticaal formaat, zodat ze optimaal gebruikmaken van het scherm van mobiele telefoons. Je kunt Story ads maken van videobeelden, maar ook van afbeeldingen en van een carrousel.

Messenger ads

Een Messenger advertenties verschijnt rechtstreeks tussen de chatberichten in de inbox van je doelgroep. Dit maakt het een persoonlijkere manier om in contact te komen, doordat je tussen gesprekken met vrienden en familie komt te staan. Tegelijkertijd kan dat voor mensen ook voelen als een inbreuk op hun privacy. 

Messenger ads worden met name gebruikt om een gesprek met mensen uit je doelgroep te starten. Het is een geweldige manier voor lokale bedrijven om hun bestaan kenbaar te maken. 

Carrousel advertenties

Met een carrousel toond je tot wel tien afbeeldingen in één advertentie, waar gebruikers doorheen kunnen swipen. Daarmee creëer je het gevoel van browsen of bladeren in een folder: het is dus een goede manier om meerdere producten onder de aandacht te brengen. Iedere afbeelding heeft een eigen titel, CTA knop en link.

Diavoorstelling

Dit zijn video-achtige advertenties, met beweging, geluid en tekst. Het zijn lichtgewicht video’s waarmee je je verhaal laagdrempelig kunt overbrengen. 

Collectie

Een collectie lijkt op een carrousel, maar laat meer producten in één oogopslag aan je doelgroep zien. Mensen kunnen op die producten klikken voor meer informatie of om ze direct te bestellen. 

Speelbare advertenties

Heb je een eigen mobiel spel ontwikkeld dat je als app verkoopt? Dan zijn speelbare advertenties een geweldige manier om een groter publiek te bereiken. Hiermee laat je mensen rechtstreeks binnen Facebook een demo spelen van je game, zonder dat zij hiervoor iets hoeven te downloaden. Een goede manier dus om je doelgroep kennis te laten maken met je game. 

Instant experience ads

Met instant experience voeg je een diepere dimensie toe aan je Facebook advertenties. Verschillende sjablonen en templates helpen je om verschillende features te combineren tot de ultieme advertentie om de aandacht van je doelgroep vast te houden. Maak ads die mensen in staat stellen om door carrousels te vegen, foto’s en video’s te bekijken, kantelen om te pannen en afbeeldingen met getagde producten te verkennen. Allemaal in één advertentie. 

Lead ads

Last but not least: lead ads zijn advertenties die het makkelijk maken voor je doelgroep om hun gegevens te delen. Ze zijn bedoeld voor mobiele apparaten, om de noodzaak tot veel typen op een klein toetsenbord weg te nemen. Daardoor zijn mensen eerder geneigd hun gegevens achter te laten via het voorgeschotelde formulier.  

Beginnen met adverteren op Facebook

Nu je een beeld hebt van de verschillende mogelijke Facebook advertenties, wordt het tijd om te kijken naar hoe je die formats dan daadwerkelijk voorschotelt aan je doelgroep. Log hiervoor in op Facebook Ads Manager 

Heb je een Meta Business Manager account ingericht? Dan kun je ook daar je advertenties aanmaken. Navigeer hiervoor naar advertenties in het linkermenu.

En klik op de groene knop om je eerste advertentie te maken. Je kunt de stappen hieronder gebruiken om je te helpen bij het instellen van je ads. 

Kies je doel

Met adverteren op Facebook kun je verschillende doelstellingen hebben, die mede bepalen welk type ads je gebruikt en welke instellingen je kiest. Je hebt de volgende mogelijkheden:  

  • Bekendheid. Draait om het bouwen van merkbekendheid 
  • Bereik. Zet je in om zoveel mogelijk mensen in je doelgroep te bereiken 
  • Verkeer. Drijf bezoekers naar je website. 
  • Betrokkenheid. Krijg interactie op je posts of evenement.  
  • Leads. Zorg voor nieuwe voeding in je sales funnel, van geïnteresseerde contacten voor je dienst of product.  
  • Appinstallaties. Zorg dat mensen je app installeren.  
  • Videoweergaven. Zet in op zoveel mogelijk weergaven van je video zodat mensen je boodschap zien. 
  • Chatberichten. Breng mensen met je in contact via Messenger.  
  • Conversies. Zet mensen aan tot het nemen van een bepaalde actie.  
  • Verkopen uit catalogus. Laat je doelgroep producten zien vanuit je catalogus om hen te verleiden tot een aankoop.  
  • Winkelverkeer. Breng mensen naar je offline locatie voor een winkelbezoek.  

Deze opties zijn onderverdeeld in drie hoofddoelen: bekendheid (awareness), overweging (consideration) en conversie (conversion). Kies dus een doel dat past bij wat jij met deze campagne wilt bereiken. Focus je op mensen die jou nog niet kennen, of wil je juist een groep die al wat verder in de customer journey zit over de streep trekken? 

Geef je campagne een naam

De volgende stap is om je campagne een herkenbare, duidelijk te onderscheiden naam te geven. In deze stap kies je bovendien of je advertentie in een specifieke categorie valt. Ook kun je er hiervoor kiezen om een A/B test op te zetten met de advertentie die je maakt, zodat je twee versies kunt tonen om te ontdekken welke het beste werkt. 

Budget

Vervolgens stel je een budget in voor je Facebook advertentie campagne. Je kunt kiezen voor een totaalbudget of een budget per dag dat de campagne loopt 

In het laatste geval stuurt Facebook er automatisch op dat elke dag gemiddeld het ingestelde budget wordt gespendeerd: de ene dag kan het wat hoger uitvallen, maar dit wordt dan later in de looptijd van de campagne gecompenseerd. Op die manier stuurt Facebook op een optimale inzet van de advertentie: op kansrijke momenten een beetje meer, op andere momenten wat minder. 

Doelgroep

De volgende stap is het kiezen van de doelgroep voor je advertentie. Hiervoor krijg je een scherm te zien waarin je allerlei aspecten van je doelgroep kunt kiezen, zoals de locatie(s) waar ze zich bevinden, hun leeftijdscategorie en of je uitsluitend mannen of vrouwen wilt bereiken.  

Rechts zie je het effecte dat je keuzes hebben op de omvang van je doelgroep. Hiermee krijg je een idee van hoeveel mensen en resultaten je met jouw instellingen kunt bereiken.  

Naast deze meer algemene targeting opties, kun je jouw doelgroep verder specificeren door ook interesses, gedrag en andere meer specifieke kenmerken toe te voegen. Op die manier kun je ervoor zorgen dat jouw budget nog beter besteed wordt aan het bereiken van de mensen die echt belangrijk voor je zijn.

Plaatsingen

Vervolgens kies je waar je advertenties vertoond moeten worden. Je kunt zelf kiezen op welke apparaten en platformen je wilt dat jouw ads getoond worden, maar je kunt dit ook aan Facebook overlaten. In dat laatste geval worden jouw advertenties vertoond op Facebook, Instagram, Messenger en andere pagina’s in het netwerk van Meta, waar ze het meeste kans op succes hebben. 

Advertenties maken

Gebaseerd op je doelstellingen, krijg je nu de keuze uit verschillende typen Facebook advertenties zoals we die hierboven bespraken. De wizard loodst je vervolgens door het aanmaken van de daadwerkelijke ad, door je te laten zien welke visuals en tekst je moet invoeren. Dankzij een preview heb je altijd inzicht in hoe je advertentie er daadwerkelijk uit komt te zien en of dat aansluit bij wat je voor ogen had.  

Wanneer je tevreden bent kun je met de groene button jouw advertentie publiceren. Gefeliciteerd! Je eerste Facebook campagne is nu live!  

Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over adverteren op Facebook

Hoeveel kost het om te adverteren op Facebook?

Hoeveel het kost om te adverteren op Facebook is van veel zaken afhankelijk. Zo kies je zelf welk budget je wilt gebruiken, maar ook het bereik en de doelstellingen die je hanteert hebben invloed. Adverteren op Facebook kost dus zoveel als je zelf wilt en kunt investeren.

Adverteren op Facebook kun je via Facebook Ads Manager, of via een Meta Business Suite account. In die laatste beheer je als het ware je volledige marketing op Facebook, van het managen van je posts tot het overzien van je advertentiecampagnes.  

Met promoten op Facebook wordt meestal het betaald “pushen” van een post bedoelt. Op die manier geef je een al gemaakte post extra bereik. Adverteren op Facebook heeft veel meer mogelijkheden, maar in feite is promoten gewoon een vorm van adverteren op Facebook.  

Meer weten over adverteren op Facebook?
Adverteren op Facebook Adverteren op Facebook