Eyeballs betekent letterlijk Oogbollen in het Nederlands. In marketing staat het voor het aantal personen dat een reclame te zien krijgt. Meer ogen op een merk of product betekent meer bekendheid, en mogelijk ook een stijging in verkoop. Wat zijn Eyeballs en hoe kun je als marketing professional zoveel mogelijk ogen ‘verzamelen’.
De betekenis van Eyeballs is niet ingewikkeld, dit is gewoon het Engelse woord voor Oogbollen. Gezien worden, daar gaat het dus om bij deze marketing term. Zichtbaarheid vergroten is namelijk een specifiek doel binnen een marketing strategie, gezien worden betekent niet altijd direct een conversie tot stand brengen. Dit kan wel het resultaat zijn van een goede commercial of banner, het kan ook bedoeld zijn om een merkimago te versterken.
Net zoals een impressie van een banner in grote volumes geteld wordt, terwijl het aantal kliks doorgaans veel lager ligt, gaat het met de Eyeballs strategie ook vooral om gezien te worden door zoveel mogelijk mensen. Wat er met deze zichtbaarheid verder wordt gedaan, of welk gevoel een kijker bij deze impressie heeft, lijkt daarbij soms van ondergeschikt belang te zijn. Dit soort campagnes worden doorgaans uitgevoerd voor merken en producten die reeds gevestigd zijn, of onderdeel uitmaken van een groter geheel. Je hoeft een klant namelijk niet uit te leggen wat Coca Cola eigenlijk is, het is wel van belang dat het merk zichtbaar blijft om niet vergeten te worden. Hoe belangrijk dit is kun je zelf waarnemen, als je bijvoorbeeld in de supermarkt loopt en toevallig ziet dat Raak Champagnepils nog steeds bestaat, terwijl je dit al sinds je kindertijd niet meer hebt gedronken.
Online wordt bij banners vaak betaald op basis van impressies. Een weergave heeft minder waarde dan een interactie, toch kan het herhaaldelijk tonen van een merknaam of boodschap effect hebben op het publiek. Naast commerciële bedrijven maken ook politieke partijen veelvuldig gebruik van Eyeballs om een boodschap uit te dragen bij een groot publiek.