Maar wat zijn Google Ads extensies nu precies? Wij laten je kennismaken met de belangrijkste extensies om je te inspireren deze ook te gebruiken. Ontdek de sitelink extensie, highlight extensie, beeld extensie en locatie extensie.

In dit artikel gaan we in op:

  1. Wat zijn Google Ads extensies?
  2. Waarom extensies gebruiken een goed idee is
  3. Vier belangrijke extensies om te gebruiken

Wat zijn Google Ads extensies?

Google Ads extensies zijn letterlijk uitbreidingen van je advertenties. Met een extensie kun je er dus voor zorgen dat je ads meer informatie geven aan een potentiële klikker. Daarnaast vallen advertenties extra op door het gebruik van extensies.

Er zijn verschillende extensies – oftewel verschillende stukjes informatie – waarmee je een Google Ads advertentie kunt uitbreiden. Verderop laten we je een aantal belangrijke zien. Dat geeft waarschijnlijk ook direct een beter beeld van wat Google Ads extensies nu precies zijn.

Voordat we overgaan naar die praktijkvoorbeelden, gaan we eerst wat dieper in op de voordelen van Google Ads extensies en waarom je ze in zou moeten zetten.

Waarom extensies gebruiken een goed idee is

We noemden ze hierboven al kort, maar er zijn twee belangrijke redenen om extensies te gebruiken. Het zijn voordelen waar iedere adverteerder van kan profiteren en baat bij heeft:

  1. Ze geven je de mogelijkheid om meer informatie te delen. Dat betekent dat je een kijker meer redenen kunt geven om op je advertentie te klikken, maar ook dat je iemand beter kunt helpen om de juiste plek op je site te vinden en in te schatten of je biedt wat zij of hij zoekt.
  2. Door een extensie neemt je advertentie meer ruimte in beslag en valt hij dus automatisch ook meer op dan advertenties zonder extensie. Dat draagt dus nog verder bij aan de kans dat iemand op je advertentie klikt.

Naast die twee belangrijkste argumenten zijn er nog andere voordelen die ad extensies de moeite waard maken. Zo kun je rekenen op:

  1. Een hogere lead kwaliteit, doordat minder relevante bezoekers sneller zien dat jouw aanbod niet passend is voor hen. Dat betekent dat een ad extensie zorgt voor minder irrelevante kliks.
  2. Betere posities voor je advertenties, doordat het Google in staat stelt om een betere variatie van je ad formaten te laten zien.
  3. Een betere besteding van je budget, wat samenhangt met de beide bovenstaande factoren. De extensies dragen immers bij aan een betere CTR (dankzij de betere posities) en minder verspild budget aan irrelevante kliks.

 

Vier belangrijke extensies

Zoals gezegd zijn er veel verschillende Google Ads extensies. Hieronder bespreken we enkele van de belangrijkste wat uitgebreider.

Sitelink extensie

Een Google advertentie voert meestal naar één vaste pagina op je website: de landingspagina voor die advertentie. Via sitelink extensies kun je jouw doelgroep meer keuze geven in waar ze naartoe willen.

Deze extensie voegt namelijk een aantal extra links toe onder je advertentie, bijvoorbeeld een contact- of offerte pagina of een “bestel nu” link naar een winkelpagina.

Op die manier maak je het voor potentiële bezoeker eenvoudiger om direct te vinden wat ze zoeken. Daarmee verhoog je niet alleen de CTR, omdat meer mensen in je advertentie herkennen waar ze naar op zoek zijn. Je verhoogt ook de kans op een conversie, omdat iemand die klikt precies op de plek en het aanbod terechtkomt waar hij of zij naar op zoek was.

Highlight extensie

Een van de meest gebruikte vormen van Google Ads extensies, zijn de highlights onder een advertentie die een bedrijf kan gebruiken om belangrijke koopargumenten te promoten. Denk aan speciale kortingen, USP’s en services.

Beeld extensie

Precies zoals je zou verwachten, laat een beeld extensie je een afbeelding toevoegen aan je advertentie, zodat je extra opvalt in de resultaten.

Locatie extensie

Met een locatie extensie vertoon je jouw locatie op een aparte regel binnen je advertentie. Dat heeft verschillende voordelen:

  1. Wanneer locatie voor jou belangrijk is, hoef je hier geen kostbare ruimte voor op te offeren in je advertentie koppen of beschrijvingen.
  2. De locatie valt extra op doordat hij op een eigen plek in de ad vertoond wordt.
  3. Het helpt mensen om je locatie te vinden door te linken naar Google Maps zodat mensen naar je kunnen navigeren.
  4. Het kan ook een telefoonnummer en belknop bevatten.

Een overzicht van andere Google Ads extensies

We hebben vier bekende extensies uitgebreider besproken om je een beeld te geven van wat extensies nu precies zijn. Hieronder vind je een lijst met andere Google Ads extensies.

  1. Ratings extensie geeft je de mogelijkheid om een sterrenbeoordeling in je ads te laten zien. Daarmee trek je natuurlijk extra de aandacht en wek je bovendien direct vertrouwen bij je doelgroep.
  2. Bel extensie laat je een klikbaar telefoonnummer toevoegen aan je advertentie, waarmee mensen direct eenvoudig contact kunnen opnemen. Gewoon vanuit de SERP van Google.
  3. Prijs extensies geven de mogelijkheid om prijsinformatie op te nemen in je advertenties, zodat mensen al in de advertentie kunnen beoordelen of jouw aanbod voor hen is.
  4. App extensie geeft de optie om direct vanuit de extensie een app te downloaden.
  5. Lead formulier extensie tenslotte laat mensen al vanuit de advertentie hun gegevens achterlaten, bijvoorbeeld om meer informatie of een offerte aan te vragen.

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over Google Ads extensies

Wat zijn extensies in Google Ads?

Google Ads extensies zijn letterlijk uitbreidingen op je advertentie, waarmee je extra informatie kunt delen met je doelgroep en beter op kunt vallen binnen de zoekresultaten.

In dit artikel hebben we een aantal van de meest gebruikte Google Ads extensies besproken. Dat zijn onder andere sitelink extensies en highlight extensies, waarmee je extra informatie aan je potentiële klikkers geeft.

Extensies gebruik je via je Google Ads account. Binnen een advertentiegroep kun je dan de extensies selecteren die je voor de betreffende advertenties in wilt zetten. Na het selecteren kun je de extensies customizen en de juiste informatie toevoegen.

Meer weten over extensies?
Extensies Extensies