Bij een exacte woordencombinatie komen de woorden waarop gezocht wordt precies overeen met de woorden van een advertentie of zoekresultaat. Hoewel het vaak een voordeel is dat een exacte zoekopdracht niet noodzakelijk is, kan het in sommige gevallen wel voordeel bieden om alternatieve resultaten uit te sluiten, voor zowel mensen die informatie zoeken als adverteerders die een specifieke doelgroep willen bereiken. Wat is exacte woordencombinatie en wanneer kan dit voordelig zijn?
Als iemand zoekt op “dameshoed kopen” zullen doorgaans ook pagina’s met “hoeden voor dames” in de zoekresultaten verschijnen omdat deze als relevant worden aangemerkt door Google. Maar wanneer iemand zoekt op “cobra slang kopen” is een winkel die tuinslangen verkoopt niet zo relevant als deze woorden doen vermoeden. Met een exacte woordencombinatie wordt specifiek gekeken naar de zoekterm en afwijkende vormen worden niet meegeteld in de zoekresultaten.
Er zijn twee primaire redenen om te kiezen voor exact zoeken:
Het kan dus voordeel bieden voor zowel de bezoeker als de aanbieder.
Bij Google Ads zal er standaard ook naar gerelateerde zoekopdrachten gekeken worden, dit neemt de adverteerder veel werk uit handen. Maar er zijn situaties dat een adverteerder specifiek gevonden wil worden op een exacte woordencombinatie. Dat kan bij het opzetten van een advertentiecampagne worden aangegeven. Bij zoekmachine adverteren is het overigens ook mogelijk om juist specifieke keywords uit te sluiten. Afwijkende tekens zoals een uitroepteken of apestaartje mogen niet gebruikt worden in advertentiecampagnes.
Wanneer je als zoekende persoon niet-exacte resultaten wilt uitsluiten kun je de zoekterm tussen aanhalingstekens plaatsen, dan worden alleen specifieke resultaten weergegeven. Het gebruik van hoofdletters en kleine letters wordt niet meegenomen in de zoekresultaten.