Every-Day-Low-Pricing, ook wel afgekort tot EDLP, is een retail formule waarbij continue lage prijzen worden gehanteerd. Dit is een andere strategie dan regelmatig afprijzingen en aanbiedingen voor klanten promoten. Winkels die deze strategie toepassen zullen doorgaans concurrerende prijzen hanteren, zodat ze iedere dag scherpe prijzen leveren ten opzichte van andere winkeliers. Wat is Every-Day-Low-Pricing en hoe verhoudt zich deze formule ten opzichte van andere strategieën?
De definitie van Every-Day-Low-Pricing is vrij letterlijk te nemen; iedere dag lage prijzen. De prijsstelling van retailers die deze formule hanteren ligt doorgaans lager dan gemiddelde prijzen bij vergelijkbare aanbieders en producten, maar wel hoger dan speciale promoties van concurrenten. Aldi en Lidl zijn twee supermarktketens die volgens deze strategie werken, op basis van huismerk producten die goedkoper zijn dan merkproducten bij andere andere aanbieders. Er zijn ook retailers die wel merkproducten verkopen, maar deze groot inkopen of restpartijen opkopen. Het verschil met een echt Every-Day-Low-Pricing concept is dat zij geen vast assortiment kunnen bieden. Jumbo is naar eigen zeggen een EDLP supermarkt, met een laagste prijs garantie. Hier worden aanbiedingen van concurrenten overigens niet meegenomen. BCC maakt zelfs letterlijk gebruik van deze term in hun marketing concept.
Een voordeel voor de klant is dat Every-Day-Low-Pricing betekent dat de prijzen op een gelijk niveau blijven. Een nadeel is dat er geen grote aanbiedingen zijn. Wanneer je bij Albert Heijn gaat “hamsteren”, dan kun je merkartikelen goedkoper aanschaffen dan bij een Every-Day-Low-Pricing concept waarbij de prijs altijd lager ligt. Daarnaast zijn huismerkproducten uitgezonderd van deze prijsvergelijking. Iedere dag een scherpe prijs is daarmee niet altijd de meest voordelige optie. Door een kleiner assortiment aan te bieden, en winkels op een eenvoudige wijze in te richten met minder personeel kan er bespaard worden op de kosten. Overigens is de lijn tussen ‘luxe’ winkels en EDLP winkels een stuk minder scherp gedefinieerd dan voorheen het geval was.