Bij een EMD-update worden websites met zoekwoorden in de domeinnaam, maar met een lage kwaliteit voor de bezoekers lager geplaatst in de zoekresultaten. Het kan ook betekenen dat een website die verbeterd is ten opzichte van de laatste EMD-update zal stijgen in de ranking. Wat is EMD-update en waarom is dit belangrijk voor de positie in Google?
EMD staat voor Exact Match Domain, deze Google Update werd in september 2012 gelanceerd met als doel websites te controleren op kwaliteit in verhouding met de zoektermen in de domeinnaam. Hoewel veel sites een merknaam als domeinnaam gebruiken, zijn er ook websites die een beschrijvende term gebruiken. Denk aan Booking.com om een boeking te maken of Cheaptickets.com om goedkope vliegtickets aan te schaffen.
Voor september 2012 kwamen websites met een beschrijvende naam vaak hoog in de zoekresultaten te staan omdat de domeinnaam overeenkwam met de zoekterm. Omdat er veel websites waren met kwalitatief lage inhoud maar wel met een titel die overeenkwam met de specifieke zoekopdracht besloot Google de EMD-update in te voeren. Naast de naam werd er ook gekeken naar de inhoud van de website. Als deze inhoudt niet aansloot bij de titel, of van lage kwaliteit was voor de bezoeker, werd deze website lager geplaatst in de zoekresultaten of soms zelfs helemaal verwijderd.
Toen deze controle in 2012 van start ging bleken een aantal grote bedrijven en websites plotseling te kelderen in de zoekresultaten. Er werd soms aangenomen dat een domeinnaam met zoekterm ook automatisch zou betekenen dat de ranking lager zou worden. Dit is niet het geval, sites als Booking of Cheaptickets blijven scoren omdat de termen daadwerkelijk relevant zijn voor het aanbod. Met name de websites die het algoritme proberen te manipuleren worden afgestraft. Omdat de Exact Match Domain controle regelmatig wordt uitgevoerd kan een website door de EMD-update dalen, maar ook stijgen in de zoekresultaten. Goede kwaliteit content creatie zorgt voor een betere ranking in de zoekresultaten.