Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

E-A-T is een afkorting die staat voor Expertise, Authoritative and Trustworthy. Het verwijst naar een fragment uit de kwaliteitsrichtlijnen die Google hanteert om de rangschikking in de zoekresultaten te bepalen. Webpagina’s die hoger scoren op deze factoren hebben meer kans op een betere zichtbaarheid in de zoekresultaten. Wat is E-A-T en is het een belangrijke factor om rekening mee te houden?

Wat is E-A-T?

Dat niet alle informatie op het internet even betrouwbaar of juist is zal geen verrassing zijn. Als het over meningen gaat is dit niet zo van belang, maar feiten moeten gewoon kloppen. Om te bepalen welke pagina’s betrouwbaar zijn heeft Google drie factoren bepaald waar de inhoud op getoetst wordt:

Expertise (E): Dit meetpunt richt zich voornamelijk op de content, niet de website of organisatie. De kredietwaardigheid van de auteur is wel van belang.
Autoriteit (A): Hierbij gaat het om de reputatie van een website of persoon, die getoetst kan worden door de opinie van vakgenoten te bepalen. Iemand die veel weet van één onderwerp wordt niet automatisch gezien als autoriteit voor andere onderwerpen.
Betrouwbaarheid (T): Om te bepalen hoe betrouwbaar een bron is kan worden gekeken naar de feitelijke juistheid van informatie, referenties van externe partijen maar ook bijvoorbeeld contactmogelijkheden.

Zo kan er worden gecontroleerd of de auteur echt verstand heeft van het ontwerp door de naam te controleren. Pagina’s zonder auteur zijn al direct verdacht, ongeacht of de inhoud klopt. Het is daarmee geen objectieve manier om informatie op kwaliteit te toetsen, het kan wel helpen om meer betrouwbare informatie te vinden. De toetsing vindt handmatig plaats door een groep Raters.

YMYL

Naast EAT is er ook nog YMYL wat staat voor Your Money or Your Life. Dit staat voor onderwerpen die een aanzienlijke impact hebben op geluk, gezondheid, financiën of veiligheid. Wanneer het websites betreft die betrekking hebben op deze zaken zal deze op de E-A-T factoren getoetst worden. Wanneer het onderwerpen betreft die van minder ingrijpend belang zijn wordt er minder nauwkeurig getoetst.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z