Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Dwell time staat voor de tijd die bezoekers doorbrengen op een website tot het moment dat ze weer terugkeren naar de zoekpagina. “Dwell” is het Engelse woord voor “dwalen”. Naast de link die vanuit de zoekmachine is geklikt, tellen ook andere pagina’s op hetzelfde domein mee die tijdens deze sessie bezocht worden. Wat is dwell time en wat is het verschil met de gemiddelde sessieduur?

Definitie dwell time

Wanneer een bezoeker via een link op Google of een andere zoekmachine op jouw website terecht komt, wil je niet dat deze persoon binnen enkele seconden de website weer verlaat. Bij dwell time wordt de tijd die deze bezoeker besteed geregistreerd. Naast de pagina waarop de bezoeker is binnengekomen, bijvoorbeeld de hoofdpagina, worden ook andere pagina’s die bezocht worden in dezelfde sessie  meegeteld. Tot aan het moment dat deze bezoeker de site weer verlaat. Het is daarmee de totale tijd dat iemand “ronddwaalt” op de website, op zoek naar interessante informatie.

Niet hetzelfde als de gemiddelde tijd op een website

De duur van een sessie ofwel “average time on site” is niet precies hetzelfde als dwell time. Bij de sessietijd wordt direct bezoek door het intypen van de URL meegeteld, dwell time gaat specifiek over bezoekers die binnenkomen via een link uit de zoekresultaten. Dit geeft aan dat vindbaarheid in Google niet het enige meetpunt is, met dwell time kan de kwaliteit van de website en de relevantie voor de bezoeker worden gemeten.

Kwaliteit optimalisatie

Naast zoekmachine optimalisatie moet de website ook kwaliteit bieden voor de gebruiker. Hoe meer tijd iemand doorbrengt op de website, en hoe vaker er op links wordt geklikt, hoe beter de bezoeker aansluit bij de beoogde doelgroep van de aanbieder. Alleen hoog scoren in Google is slechts één succesfactor, met dwell time krijg je meer inzicht in de relevantie van de website voor de bezoekers.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z