Bij duplicate content is exact dezelfde inhoud op meerdere individuele pagina’s online terug te vinden. Denk aan een artikel dat in precies dezelfde bewoording op meerdere websites gepubliceerd wordt. Hoewel dit op zich geen bezwaar hoeft te zijn, kan het wel een negatieve impact hebben bij zoekmachine optimalisatie. Wat is duplicate content en waarom is het belangrijk dit te voorkomen bij SEO?
Iedere pagina op het internet heeft een unieke URL, het adres waar de pagina te vinden is. Wanneer er op twee (of meer) URL’s dezelfde inhoud staat wordt dit gezien als duplicate content ofwel “duplicaat inhoud”. Volgens schattingen is ruim een kwart van de informatie op het internet gekopieerde content. Wanneer je dezelfde pagina aanbiedt als HTTP en HTTPS, of met WWW en zonder WWW wordt dit ook al duplicate content gezien omdat ieder adres uniek is.
In principe zullen zoekmachines dubbele pagina’s niet direct “afstraffen”, maar de afzonderlijke pagina’s kunnen de SEO waarde van elkaar negatief beïnvloeden omdat het totale aantal bezoekers over meerdere pagina’s wordt verdeeld. Wanneer een nieuwsorganisatie meerdere titels publiceert of in meerdere regio’s actief is zal er vaak content opnieuw gepubliceerd worden. Om de ranking op peil te houden zijn er enkele methodes die uitkomst kunnen bieden.
Los van ongeautoriseerd kopiëren van content kunnen dubbele pagina’s ook “nette” websites negatief beïnvloeden. Met deze methodes kun je dit voorkomen:
Wanneer de SEO waarde van belang is dien je duplicate content zoveel mogelijk te voorkomen, of via bovenstaande methoden als duplicaat informatie te markeren.