Bij dikdrukken worden specifieke woorden of termen benadrukt. Dikdrukken wordt ook wel “vetgedrukt” of “bold” genoemd. Bij zoekmachine optimalisatie wordt deze manier om aandacht te vestigen op specifieke delen van een tekst ook gebruikt om hoger te scoren in de zoekresultaten. Wat is dikdrukken en heeft dit echt effect op de ranking van een pagina bij specifieke zoekwoorden?
Wanneer je een tekst schrijft en je wilt de nadruk leggen op een specifiek woord of een deel van een zin heb je verschillende mogelijkheden tot je beschikking zoals:
Ook kun je links gebruiken om een deel van de tekst op te laten vallen, maar dan moet er naar een andere webpagina worden verwezen. In gedrukte media worden de meeste van deze opties al lange tijd gebruikt. Omdat geschreven tekst gescheiden wordt van toon kun je met behulp van visuele kenmerken ergens nadruk op leggen, of een specifieke intentie aan een woord of groep woorden geven.
Bij zoekmachine optimalisatie wordt dikdrukken ook wel gebruikt om een pagina hoger te laten scoren in de zoekresultaten. De keywords en keyphrases worden in bold gezet met als doel de zoekmachines aan te geven dat deze termen van belang zijn. Door misbruik van deze methode heeft dikdrukken weinig zin meer wat betreft SEO, het kan zelfs als keyword spamming worden bestempeld. Mits relevant, is het beter om de zoekwoorden verder uit te diepen en ze te koppelen aan een nieuwe pagina’s. Dan vallen ze niet alleen beter op, ze vervullen ook een relevante functie voor de gebruiker.
Je mag gerust de “bold” functie gebruiken in teksten, zolang dit een meerwaarde biedt voor de lezer. Doe het alleen niet om de zoekmachine algoritmes te manipuleren, want dat is niet (meer) relevant. Of het helemaal geen zin meer heeft in Google? It depents, in de ogen van Google draait het optimaliseren van je website om het optimaliseren voor de gebruiker. Uiteindelijk adviseert een goed SEO bureau je daarom altijd om te kiezen voor optimalisatie voor de gebruiker en je zal beloond worden met betere posities in Google.