Cutdown of cut down is een Engelse term die letterlijk staat voor het reduceren van iets. Het wordt vaak in relatie gebruikt tot tijd in de ruimste zin van het woord. Denk aan het verkorten van reistijd, of de tijd die iemand nodig heeft om zich klaar te maken voor vertrek in de ochtend. Het is ook een term die gebruikt wordt bij online commercials. Wat is Cutdown en hoe wordt deze methode gebruikt in online marketing?
De betekenis van Cutdown wat betreft commercials duidt op het inkorten van langere video’s in kortere fragmenten. Reclameboodschappen kunnen enorm verschillen in lengte, van enkele seconden tot aan meerdere minuten. Wanneer een langere commercial wordt ingekort spreken we van Cutdown. Zo kan een langere video, die op de televisie wordt uitgezonden, ingekort wordt voor vertoning bij een online video. De wijze van content consumeren is anders op het internet in vergelijking met traditionele media zoals televisie of radio. Online zijn mensen meer gehaast, en zijn ze niet bereid om steeds opnieuw een lange reclamespot te bekijken. De boodschap wordt dan ingekort om te voldoen aan de specifieke doelgroep.
Wanneer je eerst enkele minuten naar een reclame moet kijken alvorens een video op YouTube te zien die korter duurt dan de reclamespot, dan zal de kijker snel afhaken. Voor een advertentie van slechts enkele seconden is het publiek wel bereid te blijven kijken. Omdat het lastig is om een reclameboodschap in slechts enkele seconden uit te leggen, en lange reclames veel meer kosten om te vertonen, wordt er vaak gebruik gemaakt van Cutdown versies. Zo kun je aan het begin van een video of televisie-uitzending een langere commercial te zien krijgen, en in het midden of aan het einde een korte ‘call-back’ met alleen het merk of logo. De boodschap is ondertussen al verankerd in het brein van de kijker.