In beide gevallen is het goed dat je dit nu aan het lezen bent. Ontdek waarom Google CSS waardevol is en wat je misloopt door er geen gebruik van te maken.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is Google CSS?
  • Waarom Google CSS partners gebruiken?
  • Gebruik en implementatie van CSS

Wat is Google CSS?

Google CSS is een manier om Shopping advertenties te vertonen. De afkorting betekent Comparison Shopping Service. In feite gaat het om weergave in de zoekresultaten van advertenties van vergelijkingsplatformen.

Het was een verplichting voor Google om ook prijsvergelijkers een eerlijke plaats in de zoekresultaten te geven. Voor de introductie van CSS werden die resultaten namelijk veel lager getoond dan advertenties van Google Shopping zelf, waardoor die dus logischerwijs veel meer exposures kregen. Een website als Beslist.nl werd als het ware weggedrukt in de zoekresultaten, in het voordeel van de eigen resultaten van Google.

Dat kwam Google op een boete van 2,4 miljard euro te staan wegens machtsmisbruik.

Naast de boete eiste de Europese Commissie van Google dat zij vergelijkingssites meer mogelijkheden zouden geven in de zoekresultaten. Zou Google dit nalaten, dan zou de volgende boete 5% van de totale, wereldwijde omzet van Google bedragen. Niet zo vreemd dus dat Google met een oplossing kwam: CSS, oftewel Comparative Shopping Service.

Een andere term die je in deze context geregeld voorbij kunt horen komen, is Google CSS partner. Daarom duiken we nu eerst iets dieper in die term, daardoor zul je ook het principe achter CSS namelijk meteen nog een stukje beter begrijpen.

Wat is een Google CSS partner?

Een Google CSS partner is een vergelijkingswebsite die kan adverteren in de Google Shopping resultaten. Voor de uitspraak en boete waar we het hierboven over hadden, was deze mogelijkheid er niet voor vergelijkingswebsites als Beslist.nl of Groupon.

Tegenwoordig vind je ook die vergelijkingssites dus terug in het overzicht, waarbij je onder de advertentie kunt zien wie de aanbieder van de advertentie is.

Onderaan deze advertenties zie je bijvoorbeeld “Van Shoparize” en “Van Producthero” staan. Google zelf fungeert in de nieuwe opzet ook als een vergelijkingssite, met advertenties waar “Van Google” onder staat. Deze advertenties draaien mee in het veilingproces op dezelfde manier als de producten en ads van andere vergelijkingssites.

Wanneer je op dat specifieke linkje klikt, dan kom je terecht op de feed van de vergelijker waar het betreffende product uit afkomstig is. Daar kun je dan het product bekijken in verhouding tot alle andere producten in diezelfde feed, om vervolgens door te klikken naar de webshop zoals je gewend bent.

Klik je ergens anders op de advertentie, dan wordt je direct doorgestuurd naar de webshop, zonder eerst nog de website van de vergelijker te bezoeken. Het grote voordeel is dat Google CSS partners korting krijgen op de advertentiekosten: een klik is dan dus goedkoper dan een klik op een “reguliere” Shopping advertentie.

Korting is eigenlijk niet helemaal het goede woord. Dat leggen we uit.

Google CSS partnerkorting

Google riep CSS in het leven om eerlijke competitie te garanderen. Om de eigen prijsvergelijking binnen de EU-wetgeving te mogen gebruiken, reserveert Google zo’n 20% van jouw maximale CPC-bod bij reguliere Google Shopping advertenties.

Waarom dat zo is, is een te technisch en juridisch verhaal om hier helemaal uit te pluizen. Voor jou is het belangrijk om te onthouden dat er dus 20% van je maximale-CPC bod af gaat en je daadwerkelijke bod dus altijd lager uitvalt.

Bij advertenties via een CSS partner is die beperking er niet. Dat betekent dat een advertentie bod via een CSS partner hoger uitvalt dan wanneer dat bod niet via een vergelijkingssite werd gedaan.

Een concreet voorbeeld.

Stel dat je met zelfgemaakte boodschappentassen wilt adverteren in Google Shopping tegen een maximaal bod van 1 euro.. Doe je dat rechtstreeks, met een eigen advertentie, dan betekent dit dat je daadwerkelijke bod 20% lager is, dus rond de 0,8 euro. Adverteren via een CSS partner heeft die beperking niet: daar is het bod de volledige euro. Met andere woorden: je krijgt een veel beter bod voor jouw advertentiebudget van 1 euro, en kunt dus voor hetzelfde geld op meer en kwalitatief betere bezoekers rekenen.

Er wordt vaak gesuggereerd dat adverteerders via een Google CSS partner 20% korting op de advertentiekosten krijgen, maar dat is in feite dus niet helemaal juist. Desondanks is het wel goed voor 20% voordeel ten opzichte van reguliere adverteerders.

Hoe werkt adverteren via een CSS partner?

De kans is groot dat je inmiddels enthousiast bent geworden over het adverteren via een CSS partner en dus wilt weten hoe je dit zelf kunt doen. Gelukkig is het niet moeilijk om hier gebruik van te maken.

Via een tool als Producthero of Channable kun je jouw aanbod namelijk eenvoudig laten zien op tientallen verschillende vergelijkingssites. Daarnaast is het belangrijk dat je je registreert bij een CSS partner. Via je aanmelding wordt jouw Google Ads account dan verbonden met de productfeed van de shopping partner, zodat je toegang krijgt tot via die partner adverteren.

Daarbij is het wel van belang om een vertrouwde CSS partner te kiezen. Google zelf heeft hiervoor een handige module.

Die module helpt je om een CSS partner bij jou in de buurt te zoeken.

Een veel gevolgde weg is bijvoorbeeld om de tool van Channable te gebruiken om je te registreren bij Producthero en je producten daar aan te bieden. Het proces ziet er dan als volgt uit:

  • Maak een account bij Channable of log in
  • Importeer je productfeed
  • Voeg een Producthero feed toe om je aanbod ook op de vergelijkingssite Producthero te laten zien
  • Stel regels in om je feed te finetunen
  • Geef in je Google Merchant Center account aan dat je wilt switchen van Google zelf, naar de CSS partner van je keuze (in dit geval Producthero)
  • Lanceer de promotie via Producthero en laat de extra kliks maar binnenkomen

Alles wat je dus eigenlijk hoeft te doen, is aangeven dat je voortaan je Shopping Ads niet meer via Google zelf wilt laten zien, maar via de vergelijkingssite van je keuze. Daarmee profiteer je dan direct van de voordelen van CSS adverteren.

Kom je er toch niet helemaal zelf uit of heb je gewoon liever advies over de optimale inzet van CSS partners om te adverteren in Google? Neem dan gewoon eens vrijblijvend contact met ons op.

Voordelen van een CSS partner op een rijtje

Het zal je inmiddels duidelijk zijn dat er de nodige voordelen zijn verbonden aan adverteren via een Google CSS partner. Dit zijn de belangrijkste:

  • Advertenties worden vertoond tussen de reguliere Shopping Ads
  • Je profiteert van kennis en kunde van de CSS partner
  • Door te adverteren via een CSS partner houdt Google geen 20% marge in op je maximale bod en krijg je dus meer waar voor je geld
  • Dat financiële voordeel kun je weer benutten om meer bezoekers, conversies en dus omzet te realiseren

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over Google CSS

Wat is CSS in Google Ads?

CSS in Google Ads staat voor Comparison Shopping Service. Het gaat hier om advertenties binnen het Google Shopping resultatenoverzicht die niet afkomstig zijn van een webshop, maar van een vergelijkingssite waar dat product en talloze andere producten van andere shops naast elkaar worden getoond.

Een CSS partner is een vergelijkingssite die voldoet aan bepaalde Google richtlijnen. Daardoor profiteert een CSS partner van voordeliger adverteren binnen de Google Shopping resultaten. Ook een webshop eigenaar kan zijn aanbod via deze weg aanbieden om meer kliks en bezoekers uit het budget te halen.

Producthero is een vroege partner van het Google CSS partnerprogramma en een van de grootste vergelijkingssites ter wereld. Dit is dus een website waar je het aanbod uit jouw webshop kunt tonen en laten vergelijken met andere aanbieders, maar je kunt hier ook profiteren van de CSS partner voordelen die je in dit artikel las.

Meer weten over CSS?
CSS CSS