Bij cross device matching wordt data en informatie gesynchroniseerd tussen verschillende apparaten die door dezelfde persoon gebruikt worden. In plaats van het gebruik van afzonderlijke apparaten te registreren, worden de handelingen van een gebruiker op meerdere apparaten geregistreerd en aan elkaar gekoppeld. Wat is cross device matching en waarom is deze methode van belang voor online marketing?
Met de opkomst van ‘smart’ apparaten is de connectiviteit van personen enorm veranderd. Voorheen was internetgebruik beperkt tot een vaste computer thuis. Nu werken we op een laptop, lezen we de krant op een tablet, zoeken we naar informatie via onze mobiele telefoon en worden belangrijke berichten direct via de smartwatch weergegeven. Bij tracking zal ieder afzonderlijk apparaat slechts een deel van de puzzel laten zien. En omdat ieder apparaat ook nog eens op een andere wijze gebruikt wordt kunnen die stukjes compleet anders zijn. Met cross device matching wordt deze informatie samengevoegd en met elkaar in relatie gebracht. Dit proces vindt voor een groot deel plaats in de cloud.
Met een cookie kan het gedrag van een gebruiker in een browser worden gevolgd, maar het gedrag van dezelfde gebruiker op een ander apparaat is onbekend. Ook wanneer meerdere personen gebruik maken van hetzelfde apparaat met dezelfde applicatie kan er geen duidelijk beeld gevormd worden van een gebruiker. Wanneer een persoon met bijvoorbeeld een Google account op meerdere apparaten ingelogd is kan via cross device matching alle data samengebracht worden. Enerzijds kan dit voordeel bieden voor de gebruiker die op alle apparaten een gepersonaliseerde én uniforme ervaring zal beleven, anderzijds wordt er een nauwkeurig klantprofiel bepaald wat interessant is voor adverteerders. Cross device matching wordt dus niet exclusief gebruikt voor marketingdoeleinden, het zorgt er tevens voor dat apparaten en toepassingen als een eenheid functioneren voor de gebruiker.