Het crawl budget is de hoeveelheid pagina’s die Google op een dag crawled op jouw website. Dat crawlen doet Google door middel van bots die je website scannen. Op die manier bepaalt Google, hoe relevant jouw content is en dat heeft invloed op hoe hoog jouw website in de zoekresultaten staat.
Het crawl budget van jouw website
Iedere website heeft een eigen crawl budget. Wat jouw crawl budget is, hangt af van een paar factoren:
- De grootte van de website
- Het aantal keer dat er naar de website wordt gelinkt
- De snelheid van je website
Ben je benieuwd naar het crawl budget van jouw website? Dat kun je vinden op Search Console.
Crawl budget optimaliseren
Hoe vaker je website gecrawled wordt, hoe beter. Zo blijft je website namelijk een (voor Google) relevant zoekresultaat. Optimaliseren van het crawl budget kan op een paar manieren:
- Zorg dat je website een optimale snelheid heeft. Een snelle website is niet alleen fijn voor de gebruiker, maar zorgt er eveneens voor dat de crawlers van Google meer pagina’s binnen jouw website kunnen bekijken.
- Zorg voor relevante inkomende links. Het woord ‘relevant’ is bij het plaatsen van links erg belangrijk. Wanneer er links met gedupliceerde content worden gevonden doet dit de vindbaarheid van je website juist niet ten goede. Let erop dat je aan linkbuilding doet waarbij je samenwerkt met betrouwbare partijen die relevante content plaatsen op de juiste websites.