De afkorting CPA staat voor Cost Per Action, soms wordt het ook wel uitgelegd als Cost Per Acquisition. Het betreft een methode om de kosten van online adverteren te bepalen op basis van een specifieke actie die wordt uitgevoerd door de gebruiker. Dit kan een afgeronde verkoop zijn, het invullen van een formulier of het downloaden van een bestand. Wat is CPA en hoe wordt deze methode ingezet om een online marketing strategie te bepalen?
Hoe kan de waarde van een actie worden bepaald? Dit kan afhangen van meerdere zaken, waarvan het behaalde resultaat een belangrijke graadmeter is. Bij de verkoop van een artikel kan op basis van de winstmarge vrij eenvoudig worden bepaald wat het rendement is. Van daaruit kan weer berekend worden hoe waardevol de actie is geweest. Bij Cost Per Action wordt op basis van uiteenlopende criteria bepaald welke waarde een actie vertegenwoordigd.
Hoeveel levert een gratis ebook downloaden op? In beginsel niets, de aanbieder geeft gratis een document weg. Wanneer deze gift in het vervolgtraject een grote order oplevert is deze initiële investering goed besteed. Daarmee is de waarde van een actie niet altijd direct aantoonbaar, in het gehele plaatje wordt duidelijk wat de CPA performance indicatoren zijn. Ook bij adverteren via websites of bij het bepalen van commissies voor affiliate marketing worden CPA’s bepaald die in balans zijn. Aanbieders betalen alleen uit wanneer de gewenste actie wordt uitgevoerd, deze actie hoeft niet per definitie het afronden van een verkoop te zijn.
Het bedrijf System Applications and Products is een marktleider in ERP software. Wanneer SAP van CPA spreekt gaat het niet over Cost Per Action maar over Combined Profitability Overview. Dit is een uitgebreide ontwikkeling van winstanalyse op basis van kosten. Het is daarmee niet hetzelfde als de afkorting CPA zoals deze hierboven beschreven wordt.