Content marketing is een vorm van marketing waarbij diverse vormen van content zoals afbeeldingen, videoclips en downloads worden aangeboden met als doel de bezoeker te converteren of aan te zetten tot een actie. Contentmarketing maakt een belangrijk deel uit van een strategie om nieuwe klanten te werven en de zichtbaarheid van een merk, product of dienst te stimuleren. Wat is content marketing en wat zijn de voornaamste redenen om deze vorm van promotie in te zetten?
De betekenis van contentmarketing is behoorlijk breed, niet alleen wat betreft de redenen om deze strategie toe te passen, ook in de contenttypen die aangeboden worden. Laten we beginnen met de meest voorkomende doelstellingen:
In plaats van adverteren wordt er op basis van inhoudelijke content een boodschap overgebracht. De promotionele actie is niet direct gericht op een product of dienst, maar biedt op zichzelf een waarde aan de bezoeker en mogelijk ook afnemer. Het aanbod moet daarmee op zichzelf kunnen staan, en een meerwaarde bieden voor de persoon die deze content onder ogen krijgt. Dit zijn enkele contenttypen die hiervoor worden ingezet:
Hoewel de term sinds 1996 gebruikt wordt, bestaat deze vorm van marketing al veel langer. Zo publiceerde Benjamin Franklin in 1732 al de “Poor Richard’s Almanack” om zijn drukwerk bedrijf te promoten. Ook de Michelin gids van de autobanden fabrikant dient ter promotie van de producten. De restaurantgids biedt autorijders informatie over restaurants die op de route liggen. Sommige vormen van content marketing zijn dusdanig succesvol dat ze na verloop van tijd een op zichzelf staand product worden.