De consumentenbarometer of in de Engelse taal ‘consumer barometer’ laat zien hoe mensen wereldwijd gebruik maken van het internet. Het is een soort warenhuis van online onderzoek en bronnen, waar marketing professionals specifieke data kunnen vinden per land over zaken als apparaat gebruik en het nemen van aankoopbeslissingen. Het is een tool van Google waarbij ruim 45 landen en 10 productcategorieën aan bod komen. Wat is consumentenbarometer en hoe kunnen marketing professionals hier gebruik van maken?
Google is het meest vooraanstaande bedrijf ter wereld op het gebied van data verzamelen, beheren en analyseren. Met producten als de Google zoekmachine, het Google Ads advertentienetwerk en YouTube wordt er enorm veel data verzamelt. Een deel van deze informatie wordt gedeeld met gebruikers, en in het bijzonder zakelijke gebruikers die Google tools inzetten om een marketingstrategie te bepalen. De consumentenbarometer is één van deze tools, die zoals doorgaans het geval is gratis te gebruiken valt. Het valt onder de categorie Think With Google.
Naast de grote hoeveelheid informatie die afkomstig is van zoekopdrachten en andere vormen van geautomatiseerd verzamelen van data, zijn er ook honderdduizenden mensen ondervraagd in tientallen landen over hun internetgebruik. Door gegenereerde data te combineren met interviews ontstaat er meer compleet beeld van internetgedrag. Er zijn overeenkomsten met Google Trends, een andere tool om trends te ontdekken in internet gebruik. Trends staan niet synoniem met het aantal zoekopdrachten in de zoekmachine, er wordt een gemiddelde berekend om zo trends te ontdekken. Ook deze tool werkt op basis van gelokaliseerde resultaten